
فقط چند اسکرول در اینستاگرام لازم است تا پلتفرم را همانطور که می دانیم مرده است ببینید. عکسها خارج شدند، قرقرهها وارد شدند. فیدهای زمانی خارج شدند، فیدهای انتخابشده توسط الگوریتم وارد شدند. و لیست ادامه دارد.
اما آیا این تغییرات برای پرش کاربران از کشتی کافی است؟ و اگر چنین است، این چه معنایی برای بازاریابی رسانه های اجتماعی شما دارد؟
بیایید نگاهی دقیقتر بیندازیم که اینستاگرام در سال 2023 و پس از آن به کجا میرود. سفارش تولید محتوا متنی خود را برای ارتقا سئو سایت در گوگل به ما بسپارید اینستاگرام به تنهایی کافی نخواهد بود.
آیا اینستاگرام می میرد؟
وقتی یک پلتفرم رسانه اجتماعی “می میرد” به چه معناست؟ به طور معمول، این به معنای عقب افتادن در چندین زمینه کلیدی است – یعنی رشد کاربر، تعامل و ارتباط.
آیا این مورد برای اینستاگرام است؟ جواب کوتاه، نه است. اینستاگرام نمی میرد حداقل، نه برای همه.
حالا، نمیگویم اینستاگرام داغترین پلتفرم موجود است، یا اینکه هیچ مشکلی ندارد. اما خود پلتفرم هنوز به پایان نرسیده است – و دلیل آن این است:
رشد کاربر
اینستاگرام پایگاه کاربران گسترده ای دارد و همچنان در حال رشد است.
اخیراً از دو میلیارد کاربر فعال ماهانه عبور کرده و به یک باشگاه نخبگان با فیس بوک و واتس اپ پیوسته است. سال به سال به رشد خود ادامه می دهد و انتظار می رود تا سال 2025 به 1.44 میلیارد کاربر برسد.
Instagram Dying: نمودار میله ای که نشان می دهد تعداد کاربران اینستاگرام در سراسر جهان از سال 2020 به آرامی در حال افزایش است.
در حالی که رشد آن در همان سطح سال های قبل نیست، اما همچنان در مسیر درستی برای آینده قابل پیش بینی است.
اینستاگرام مکان شیرینی برای هزاره هاست. این به اندازه فیس بوک بالغ نیست – اما به اندازه BeReal یا TikTok مد روز نیست.
جای تعجب نیست که تمرکز بالایی از مخاطبان اینستاگرام به Millennials تعلق دارد و حتی رتبه اول را به عنوان برنامه رسانه اجتماعی مورد علاقه آنها در سال گذشته به دست آوردند (Gen Z موافقت کرد).
در مقایسه با سایر پلتفرمها، اینستاگرام همچنان روی افراد زیر 35 سال تأثیر دارد. با این حال، این چالش برای مخاطبان اصلی خود جذاب است و در عین حال پلتفرم را به اندازهای تکامل میدهد که برای نسلهای جوانتر جذابیت داشته باشد (اما بعداً در مورد آن بیشتر خواهد شد).
آیا اینستاگرام در حال مرگ است: آماری که نشان می دهد هزاره ها اینستاگرام را به عنوان برنامه رسانه اجتماعی مورد علاقه خود در سال 2022 رتبه بندی کردند.
در مورد مشارکت کم چطور؟
در کل، برندها، اینفلوئنسرها و هر روز کاربران از تعامل کم در اینستاگرام خبر می دهند. اگرچه ناامید کننده است، اما ثابت می کند که آنچه قبلاً در اینستاگرام کار می کرد قطعاً مرده است.
اینستاگرام پنهان نکرده است که ویدئوهای کوتاه این روزها اولویت اصلی است. به هر حال، آن در حال رقابت با شرکت هایی مانند TikTok و Snapchat است. اما اگر همچنان مانند سال 2012 از اینستاگرام استفاده می کنید (فیلتر والنسیا و همه چیز)، تعامل شما همچنان آسیب خواهد دید.
ما در تکامل بعدی اینستاگرام هستیم، جایی که عکسهای استاتیک خارج شدهاند، و حلقهها و استوریها وارد میشوند. در واقع، تعامل برای عکسهای استاتیک از سال ۲۰۱۹، تقریباً زمانی که Reels اولین خود را آغاز کرد، ۴۴ درصد کاهش یافته است.
Instagram Dying: نمودار میلهای که کاهش تعامل برای پستهای ثابت در اینستاگرام را از سال ۲۰۱۹ نشان میدهد.
برای کسانی که به Reels می پردازند، تعامل ثابت باقی مانده است – حتی برای برخی سازندگان به شدت افزایش یافته است.
HubSpot با یکی از خالقان به نام Kar Brulhart صحبت کرد که با ارسال Reels در عرض یک ماه بیش از 13000 دنبال کننده به دست آورد. او تخمین میزند که ۷۵ درصد از مخاطبانش از این نوع محتوا هستند.
با همه اینها، اینستاگرام پلتفرمی متفاوت از یک دهه پیش است. الگوریتم همراه با محتوایی که باعث ایجاد تعامل می شود در حال تکامل است – و بازاریابان باید همگام با آن حرکت کنند.
بخوانید: پردرآمدترین زبان برنامه نویسی در ایران را اگر آمار ایران برایتان مهم است.
خوب، اما آیا اینستاگرام هنوز هم جالب است؟
هر پلتفرم رسانه اجتماعی برای بقای خود به درجاتی از ارتباط نیاز دارد. من آن را “عامل خنکی” می نامم.
بسیاری از مردم فکر می کنند اینستاگرام “عامل خنکی” خود را از دست داده است، بنابراین باید مرده باشد. در حالی که اینستاگرام دیگر در اوج محبوبیت خود نیست، برای ماندن در بازی نیازی به برنده شدن در مسابقه محبوبیت نیست.
به فیسبوک نگاهی بیندازید. در دهه گذشته، مردم گفته اند فیس بوک مرده است. با این حال، این محبوبترین پلتفرم رسانه اجتماعی در سرتاسر جهان در حال حاضر است و بیش از 2.89 میلیارد کاربر فعال ماهانه را جذب میکند. بله، با جمعیتشناسی جوانتر، قدرت خود را از دست میدهد، اما همچنان با مخاطبان اصلی خود مرتبط است: Millennials، Gen X، و Baby Boomers.
در واقع، طبق گزارش 2022 Consumer Trends HubSpot، 91 درصد از بیبی بومرها، 88 درصد از نسل هزاره و 83 درصد از نسل ایکسها در سه ماه گذشته از فیسبوک بازدید کردهاند.
برای سرپا ماندن، اینستاگرام باید ارتباط خود را با جمعیت شناسی کلیدی خود حفظ کند و در عین حال، پلتفرم را به اندازه کافی برای رقابت ماندن و جذب نسل بعدی توسعه دهد. فقط زمان نشان می دهد که آیا آنها می توانند این کار را انجام دهند یا خیر.
آیا اینستاگرام یک کانال بازاریابی موثر در سال 2023 است؟
در روزهای اولیه، اینستاگرام پلتفرم خود را عمدتاً بدون تبلیغات نگه می داشت. با این حال، وقتی فیسبوک این پلتفرم را در سال 2012 خرید، دستگاه تبلیغاتی آن به سرعت بالا رفت.
تجاریسازی اینستاگرام، اگرچه برای برخی ناامیدکننده است، اما آن را به معدن طلای بازاریابی تبدیل کرده است.
90 درصد از کاربران اینستاگرام حداقل یک تجارت را دنبال می کنند و تعداد فزاینده ای از مصرف کنندگان شروع به خرید از طریق رسانه های اجتماعی می کنند. جای تعجب نیست که اینستاگرام در حال افزایش قابلیت های تجارت الکترونیک خود است.
Instagram Dying: آماری که نشان می دهد نود درصد از کاربران اینستاگرام یک تجارت را دنبال می کنند.
اینستاگرام در فضای اینفلوئنسر مارکتینگ نیز در حال پیشرفت است. سال گذشته، این پلتفرم پر استفادهترین پلتفرم برای اینفلوئنسر مارکتینگ در ایالات متحده بود – و بازاریابان بیشتری قصد دارند از اینستاگرام برای کمپینهای خود در سال 2023 استفاده کنند.
برای تکمیل آن، بیش از نیمی از بازاریابان ویدیو، اینستاگرام را به عنوان بهترین پلتفرم برای بازگشت سرمایه، تعامل و تولید سرنخ در سال گذشته رتبه بندی کردند.
دفتر برنامه ریزی میتواند در جمع آوری گزارش شخصی شما کمک کننده باشد آن را نیز جدی بگیرید.
برای به صدا درآوردن زنگ خطر در اینستاگرام خیلی زود است. پایگاه کاربران آن همچنان در حال رشد است و دسترسی بالایی به افراد زیر 35 سال دارد. با این حال، نمی توان انکار کرد که اینستاگرام آنطور که می دانیم مرده است، و بازاریابان باید خود را با آن سازگار کنند.