بهترین روش برنامه ریزی روزانه

?>

بهترین روش برنامه ریزی روزانه زمانی برای ما مشخص شد که تعداد زیادی سفارش تولید محتوا دریافت میکریدم و باید برای انجام درست این سفارش تولید محتوا هایی که دریافت میشد برنامه ریزی درستی انجام بدیم. حال شما مقاله ای که حاصل تجربیات ما است را میخوانید. نتیجه این تحقیقات با نام دفتر برنامه ریزی روزانه امروز در روزمرگی های بسیاری مورد استفاده قرار میگیرد.

زمانی که صحبت از برنامه روزانه میشود پیداست که ما با یک امر فردی و شخصی رو به رو هستیم. لذا تنها عنصر تعیین کننده بهترین برنامه روزانه خود فرد است. در ابتدا باید بدانید که داشتن یک الگو و چارچوب مناسب برای انجام هر فعالیتی، چه فردی و چه گروهی ما را در رساندن به بهترین و ایده آل ترین نتیجه یاری خواهد کرد و به همه فعالیت های ما نیز یک نظم و انتظام خاصی میبخشد، که این نظم نیز سبب بهترین بازدهی خواهد شد.

بنابراین برنامه ریزی روزانه برای افرادی که داری اهداف بلند مدت و یا کوتاه مدت هستند هموارترین مسیر برای دستیابی به اهداف به حساب می آید و در بسیاری موارد گره های کار را نیز از بین خواهد برد. البته لزوما صرف برنامه ریزی در یک کار نتیجه بخش نخواهد بود، در حقیقت نتیجه اصلی را فرد از همت و پشتکار خود و میزان پایبندی به الگوهایی که برای خود ایجاد کرده است مشخص میکند؛ به این ترتیب ابتدا برنامه ریزی و سپس عمل به آن ثمره بخش خواهد بود.

بهترین روش برنامه ریزی روزانه چیست؟

 از این رو برای تعیین بهترین روش برنامه ریزی روزانه، نخستین گام شناخت خود، عادات، علایق، سلایق، سیستم بدنی، توان بدنی و… است که شما را برای یک برنامه ریزی روزانه مناسب و ایده آل یاری خواهد داد. در مرحله دوم شما نیاز به یک زمانبندی مناسب دارید تا به این شکل بتوانید در طول روز از حداقل زمان حداکثر استفاده را ببرید.

بنابراین برای داشتن یک برنامه مناسب باید ابتدا این مراحل را خوب بشناسید تا بتوانید باز دهی مناسبی نیز از آن داشته باشید. حال باید بدانیم چگونه شناخت از خود باعث میشود تا بهترین عملکرد را در طول روز در یک برنامه ریزی درست داشته باشیم؛ لذا در اینجا ابتدا به مسئله شناخت خود اشاره میکنیم و سپس نحوه برنامه ریزی:

زمانی که بحث از شناخت خود میشود باید شناخت کافی از عادات،شخصیت، اخلاق، رفتار، ویژگی ها، و… داشته باشیم.

شناخت عادات برای برنامه ریزی روزانه

ابتدا در نظر بگیرید که توان بدنی و کشش ذهنی شما در روز بیشتر است یا شب برخی از افراد میزان کشش بدنی و ذهنی شان در طول روز بهتر از شب است و برخی بالعکس، توان کار کردن و بازدهی ذهنی را در شب بیشتر از روز دارند، لذا این نوع شناخت از خود، باعث میشود که شما در برنامه ریزی های خود کارها و فعالیت هایی که نیاز به استفاده از ذهن و تمرکز بیتشر را دارد را در بازه ای از زمان قرار دهید که کشش ذهنی تان بیشتر است.

مهم تر از همه بدن خود و میزان زمانی که بدنتان برای خواب احتیاج دارد را مشخص کنید اگر جز افرادی هستید که خواب زیاد انرژی شما را برای انجام کارهایتان بیشتر میکند، پس سعی کنید یک ساعت مشخصی را برای خواب خود در نظر بگیرید و سعی نکنید با کم کردن آن کارهای بیشتر را در برنامه خود بگنجانید، زیرا عدم خواب کافی بازدهی مناسبی را نخواهد داشت. به طور کل به یاد داشته باشید کم خوابی یا پر خوابی تاثیر مستقیمی بر فعالیت روزانه شما خواهد گذاشت و این شما هستید که در راستای برنامه ای که در پیش دارید باید مشخص کنید که ساعت اضافی خواب و یا ساعات کم خوابی را به درستی تنظیم نمایید.

شخصیت خود را به خوبی بشناسید

آیا شما فردی تنبل هستید یا سریع و زرنگ، آیا در کارهایتان عجله میکنید یا صبوری، آیا شخصی انعطاف پذیر هستید یا خیر؟ میزان توقعات و انتظارات خود از دیگران را نیز مشخص کنید اینکه آیا شما فردی هستید که مدام از دیگران متوقع است یا اغلب به خود متکی. شناخت خودتان و جزئیات شخصیت شما  نحوه عملکرد شما را برای یک برنامه ریزی مناسب به درستی پیش میبرد.

ویژگی های اخلاقی

آیا فردی مسئولیت پذیر هستید یا خیر؟ آیا توان عمل به آنچه که نسبت به آن موظف شده اید را دارید یا خیر؟

دانستن این موارد از خودتان میتواند الگوی مناسبی را برای رسیدن به هدف پیش روی شما ایجاد نماید. از همین روست که برنامه ریزی برای برنامه های روزانه توسط خود شخص جوابگوی بهتری نیز خواهد بود.

شناخت ویژگی های برجسته فردی

در نظر داشته باشید که بدون تعارف با خودتان ویژگی های برجسته و توانایی های خود را بشناسید و به دنبال فرافکنی و پیدا کردن مقصر برای کوتاهی های خود نباشید برای مثال اگر خود را فردی با اراده میدانید حتما از این ویژگی حداکثر استفاده را ببرید. اگر خود را فردی بردبار و صبور میدانید سعی کنید در جهت مثبت از آن استفاده نمایید. اگر تحمل سختی دادن به خود را به میزان بیشتر را دارید از آن به صورت مفید استفاده کنید تا بتوانید به عالی ترین نتیجه برسید.

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد برای داشتن یک برنامه روزانه خوب و مفید شناخت کامل خود به ترتیبی که ذکر شد اساسی ترین و خط دهنده ترین مسئله برای یک برنامه استاندارد و درست است لذا بعد از شناخت کافی از خودتان بهتر است به سراغ برنامه ریزی و زمان بندی بروید:

ساعت هایی که زمان بندی آن تحت کنترل شما نیست را یادداشت کنید

در طول روز همه ما بخشی از زمان را یا سرکار هستیم و یا دانشگاه و یا هر جایی که ما بر اساس زمانبندی آنجا پیش میرویم. بعد از مشخص شدن زمان دقیق فعالیت های خارج از کنترل، اکنون بازه های زمانی آزاد را برای خود مشخص کنید و بر این اساس میتوانید کل روز خود را بخش بندی کنید. در این مرحله با تکیه بر عادات و سلایق خود میتوانید روزتان را به بخش های نیم ساعت و یا یک ساعت تقسیم کنید و در هر بازه ای کاری را که قرار است انجام دهید مشخص کنید. این بخش بندی نیز میتواند متفاوت باشد و تعیین کننده خود شما هستید.

مشخص کردن اهداف بلند مدت و کوتاه مدت

زمانی که شما اهداف خود را به ترتیب الویت تقسیم کنید به خوبی میتوانید از پس آن نیز بر بیایید به این شکل که اهداف بلند مدت، برنامه بلند مدت خاص خود را نیاز دارد و اهداف کوتاه مدت نیز برنامه ریزی خاص خود را،  لذا سعی کنید بر اساس این تقسیم بندی الویت فعالیت های خود را برای رسیدن به نتیجه مطلوب را نیز داشته باشید و با بینش و بصیرت کافی اهداف کوتاه مدت را به خاطر اهداف بلند مدت و بالعکس از دست ندهید و سعی کنید به گونه ای این برنامه ریزی را پیش ببرید که به خواسته های خود برسید. از طرفی در صورتی که در شناخت و تقسیم بندی اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود نیز دچار تردید هستید میتوانید با مشورت کردن از دیگران الویت بندی مناسبی را نیز برای خود تدارک ببینید.

بهره وری از زمان های آزاد

همیشه در برنامه روزانه خود قسمت هایی از زمان را مشخص کنید که اگر کاری را به هر دلیل نتوانستید در آن روز انجام دهید جایگزین مناسبی را برای آن داشته باشید تا بتوانید استفاده مفیدی را ببرید و از برنامه اصلی خود عقب نمانید و یا اگر به هر دلیلی یکی از برنامه های شما خارج از زمان پیش بینی شده، زمان بیشتری را به خود اختصاص داد، زمان کافی برای انجام فعالیت های دیگر و در نهایت تمامی کارهای روزانه خود را داشته باشید و به این شکل نه از برنامه جلو خواهید بود و نه عقب، همه چیز درست و به موقع انجام خواهد شد.

مشخص کردن آنچه میخواهید انجام دهید و آنچه باید انجام دهید.

این مسئله نیز یکی از مهم ترین نکاتی است که اساس و پایه برنامه ریزی روزانه به حساب می آید. شما باید بدانید که برای انجام کارهای خود چه فعالیت هایی را میخواهید انجام دهید و چه کارهایی انجام آن لازم و ضروری است، برای مثال شما میخواهید ساعاتی را برای گردش و تفریح در نظر بگیرید؛ اما باید یک پروژه تحصیلی را نیز انجام دهید لذا با مشخص شدن باید ها و نباید ها در طول برنامه روزانه این امکان برای شما فراهم میشود تا نحوه عملکردتان برای رسیدن به هر دو کار و یا لازم ترینشان را به صورت رضایت مند پیش ببرید. البته به یاد داشته باشید که برای رسیدن به برخی اهداف انسان باید از اهداف کوچکتر و ناچیز تر گذشت داشته باشد.

در نظر گرفتن زمان برای استراحت و سلامتی

به یاد داشته باشید که زمانی شما توانایی لازم برای رسیدن به اهداف و اجرای برنامه ریزی روزانه خود را خواهید داشت که توان جسمی لازم را نیز داشته باشید لذا در هنگام تنظیم برنامه روزانه خود حتما زمان هایی را هر چند کوتاه برای استراحت و رسیدگی به سلامت جسمی خود در نظر بگیرید تا در این زمان هم ذهن و هم بدن شما مجددا ریکاوری شود و هم انرژی کافی را داشته باشید. لذا سعی کنید در زمان مشخص شده رسیدگی به سلامت خود را نیز به درستی و به صورت مفید انجام دهید.

بهترین زمان برای تنظیم برنامه ریزی

زمان در یک شبانه روز 24 ساعت است و منظور ما از برنامه ریزی نیز مشخص کردن بهره وری مناسب از این بازه زمانی است لذا سعی کنید شب، یعنی قبل از شروع یک روز کامل برنامه مناسب خود را تنظیم نمایید و لیستی از تمامی کارهایی که باید در طول روز انجام دهید را برای خود آماده کنید و بر اساس آن یک برنامه مناسب را تنظیم کنید و در طول روز نیز مرتب برنامه خود را چک نمایید. این چک و بررسی به شما کمک میکند تا در صورت خارج شدن برخی از برنامه ها از لیست بتوانید سریعا برنامه خود را برای روز تغییر دهید و به صورت سودمند پیش بروید و اتلاف وقت نیز نداشته باشید. از طرفی به یاد داشته باشید که برنامه هر روز خود را یادداشت کنید.

تشکر از خودتان در برنامه ریزی روزانه

شاید در نگاه نخست کمی مضحکانه به نظر آید اما بسیار مهم و انرژی بخش خواهد بود و به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با پشتکار بیشتری پیش بروید لذا بعد از کسب موفقیت، به خود پاداش دهید و از خود تشکر کنید و این عمل قطعا انرژی های مثبت و توان بیشتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. دادن هدیه و پاداش نوعی پایداری برای شما ایجاد خواهد کرد تا بتوانید با نیرویی دو چندان خود را برای مراحل بعد آماده کنید.

بنابر آنچه که گفته شد شما میتوانید بر اساس شناخت خود و مشخص کردن اهدافی که دارید با یک برنامه ریزی خوب و درست بهترین نتیجه را بگیرید. به یاد داشته باشید که در اغلب موارد بسیاری از افرادی که برای اهداف خود برنامه های لازم را داشته اند؛ اما باز هم نتوانسته نتیجه ای مطلوب را دریافت کنند؛ لذا این موضوع را در نظر بگیرید که در هر مرحله از برنامه ریزی که قرار دارید آمادگی لازم را برای هر گونه تغییر را داشته باشید و با عزم و اراده قوی در مقابل کوچکترین تغییرات سر سختی نشان دهید تا بتوانید از یک روز کامل بهره وری مناسب را نیز داشته باشید.

از طرفی این موضوع را نیز در نظر بگیرید که یاس و نومیدی در هر مرحله از اجرای برنامه روزانه شما به راحتی میتواند برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت شما را تحت الشعاع قرار دهد و باز هم این شما هستید که میتوانید بر تمامی مسائل و مشکلات فائق آیید و بهترین و درخشان ترین نتیجه را نیز برای خود به دست آورید.

کلام آخر

نکته دیگر اینکه سعی کنید در طول زندگی و برای همه مراحل زندگی خود از برنامه روزانه خاص خود پیروی کنید. در دوران تحصیل برنامه ریزی تحصیلی مناسب خود را داشته باشید. در مرحله کاری زندگی خود، برنامه ریزی مناسب خود را داشته باشید و به طور کل در هر  مرحله از زندگی این برنامه ریزی است که میتواند از حداقل زمان محدود شما بهترین فایده را برای شما ایجاد نماید.

بنابراین موضوع برنامه ریزی روزانه مقطعی نیست و چیزی نیست که فقط گره گشای افراد ناپخته باشد بلکه به خوبی میتواند برای همه انسان ها و در هر مرحله ای از زندگی راه گشا باشد بنابراین سعی کنید خود را بشناسید، انسان هایی هدفمند باشید و از زمان بهترین استفاده را ببرید و این در سایه یک برنامه ریزی درست برای تک تک روزهای ارزشمند شما میسر خواهد بود.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *