
تولید محتوا یک حوضهی بسیار بزرگ است و لازم است که برای آشنایی کامل با این مبحث، به طور کامل دربارهی آن بدانید. درواقع تولید محتوا بخشهای بسیار متعددی دارد که هرکدام از آن، برای یک نوع از کسبوکارها به کار برده میشود. البته اگر شما هنوز نمیدانید که تولید محتوا چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ بهتر است که تا پایان این مقاله جامع و کامل که برایتان آماده کردهایم، ما را همراهی نمایید. شما با مطالعهی این محتوا میتوانید که همهچیزی که نیاز دارید دربارة تولید محتوا و استراتژیهای آن بدانید را یاد بگیرید.
البته اگر بخواهم با شما صادق باشم باید بگویم که من نیز همکنون که در جایگاه نویسندة این محتوا قرار گرفتهام، کاملاً درمانده هستم و نمیدانم باید از کجا شروع کنم و مبحث بسیار وسیع تولید محتوا را برایتان بگویم. تولید محتوا چیزی است که روزبهروز اهمیت آن حتی در کشور ما نیز بیشتر میشود و شما در سالها آینده مشاهده خواهید کرد که هیچ کسبوکاری بدون تولید محتوا نمیتواند به فروش برسد؛ به همین سبب لازم است که ما نیز دربارة این مبحث بیشتر بدانیم و به آموختههای خود بیفزاییم.
پیشینهی تولید محتوا
خب در ابتدا باید شما را با تعریف مناسب و اساسی از پیشینهی تولید محتوا، آشنا نماییم که قبل از واردشدن به این بخش، من میخواهم از کمی قبلتر شروع به توضیح نمایم و از آنجا شروع به باز کردن این مسئله برایتان کنم. بدینگونه شما بسیار آرامآرام میتوانید متوجه اهمیت و اساس تولید محتوا شوید. میدانستید ما میتوانیم سفارش تولید محتوا متنی یونیک شما را دریافت کنیم و با کیفیت تضمینی تولید محتوایتان را انجام دهیم؟
همهی شما میدانید که چندین سال پیش، همة افراد راز موفقیت و پیشرفت یک فرد را درسخواندن و تحصیل میدانستند و بر این موضوع باورداشتن که تنها با درسخواندن میتوان به یک جایگاه مناسب رسید و در زندگی موفق بود؛ البته ناگفته نماید که امروزه نیز حتی برخی از افراد از این باورهای غلط دست نکشیدهاند و همینطور سخت بر روی این عقیده که راز موفقیت تنها با تحصیلات و مدارک به دست میآید، پافشاری مینمایند. اما همانطور که میدانید این نظریه کاملاً غلط است و با تحقیقاتی که صورت گرفت توسط دانشمندان، نتیجه کاملاً با طرز فکر قدیم ما متفاوت بود. درواقع ما تنها با درسخواندن و تحصیلات بالا نمیتوانیم که به یک جایگاه مناسب برسیم، بلکه ما همینالان تنها با دانستن اصل تولید محتوا و پرورش دادن آن در زندگیمان میتوانیم که بهراحتی به درآمدهای بیش از تصور برسیم.
دنیای امروزی یک نسل پیشرفته هست و همین سبب میگردد که باعث شود ما نیز به فکر آن بیافتیم که به رشد و توسعه دست یابیم. درواقع ما باتکیهبر دانش بروز، اهمیت کشف اطلاعات و علاوهبرآن بهرهگیری از آن بهصورت بینهایت میتوانیم که رشد کنیم و به موفقیتهای بسیار زیادی برسیم. در دنیای ما که سراسر از ایدهها و رازهای موفقیت نوین برای رشد است ما راههای بسیاری در پیش روی خودمان داریم که قطعاً یکی از مهمترین و پراهمیتترین آن، نحوة ارتباطگیری ما با افراد و مخاطبان است. البته نام دیگر این ارتباطگیری را تولید محتوا میدانند و درواقع همین اصل ساده اما وسیع سبب موفقیت ما است. قطعاً شما از این موضوع آگاهید که مهمترین راه ما که بهصورت رایگان در دسترس همگان قرار دارد تا بتوانند به راحتترین روش ممکن با مخاطبان ارتباط بگیرند، استفاده از اصل تولید محتوای یونیک و باکیفیت میباشد. بدین صورت، آنگاه است که شما میتوانید فروش بیشتر و بازخورد بهتر را داشته باشید.
تعریف تولید محتوا
ابتدا شاید هنوز تعریف مناسبی از تولید محتوا نداشته باشید بنابراین، باید به این سؤال پاسخ دهیم که تولید محتوا چیست؟ خیلی ساده این موضوع را برایتان تعریف میکنم. درواقع تولید محتوا، فرایند ارائه ایدههای موضوعی است که برای خریداران شما جذاب خواهد بود. شما میتوانید محتوای نوشتاری یا بصری پیرامون این ایدهها ایجاد کنید. همچنین از این اطلاعات برای تولید محتوا در قالب وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک یا فرمتهای دیگر استفاده کنید.
اینگونه مخاطبان وقتی نیاز خود را در محتواهای شما پیدا میکنند، ناخواسته جذب مطلب محتوایی که شما به اشتراک گذاشتید قرار میگیرند و هر مقدار که شما محتوای مناسبتری تولید کرده باشید، امکان فروش و بازخورد مثبت گرفتنتان نیز از همین رو افزایش خواهد یافت. تولید محتوا دستههای متفاوتی را در بر میگیرد که کمی پیشتر آنها را نام بردیم. شما باید بدانید که هرکدام از نوع محتواهای نوشتاری، تصویری و … برای چه نوع کسبوکارهایی بهتر هستند و به طور کامل دربارهی نکات مخصوص آن بدانید. در ادامهی این مقاله ما حتماً به بخشهای متفاوت تولید محتوا اشاره خواهیم کرد و شما میتوانید به طور کامل با این مباحث آشنا گردید.
به چه دلیل تولید محتوا دارای اهمیت است؟
شاید این سؤال برای شما نیز مطرح شده باشد و با خود گفته باشید چه چیزی در تولید محتوا وجود دارد که به طور حتم با رعایت نکات آن، میتوانید به مشتری بیشتر و درآمد بالادست یابید؟ در خصوص این سؤال باید گفت که محتواها میتواند بخش بزرگی از کسبوکار شما را راه بیندازند و درواقع بخش بسیار بزرگی از زندگی شما محسوب میگردند. اما به نظر شما چه دلایلی سبب گردیده که اهمیت این موضوع، بیشتر از سایر موضوعات گردد.
بگذارید به طور خلاصه جواب سؤالات مبهم ذهنتان را بدهم. شما با تولید محتوا میتوانید که آگاهیتان را افزایش دهید، سؤالات مبهم ذهنتان را پاسخ دهید، در برخی موارد میتوانید که با مطالعة یک محتوا، سرگرم شوید و از طرفی دیگر آموزشهای آن محتوا را نیز فرا بگیرید. همچنین شما با تولید محتوا میتوانید تصمیمات درستی بگیرید و اگر در برخی از تصمیمهایتان مردد هستیم با تولید محتوا میتوانید بهترین نتیجه و انتخاب را داشته باشید. از سوی دیگر لازم است که گفت در برخی مواقع حتی با مطالعه یک تولید محتوای جذاب میتوانید لبخند بزنید. همین است جادوی تولید محتوا! شما میتوانید با تولید یک محتوا به چندین چیز دست بیابید و سبب شوید که مشتریان بیشتری روزانه جذب کسبوکارتان شوند.
بسیار راحت است تنها کافی است یک محتوای جذاب داشته باشید، اصرار مکرر داشته و از محتواگذاری منظم، دست نکشید و در نهایت شما میتوانید که مشتریان بسیاری را درگیر محتوای خود نمایید و حداقل این درگیریها در آخر سبب میشود که برخی از مخاطبان تصمیم به خرید بخرند و در نهایت تمامی اینکارهای شما مجرب به فروش شما خواهند شد. شما حتی فکر هم نخواهید کرد که با تولید محتوا میتوانید به چه درآمدی دستیابید و تا چه میزان به پیشرفت برسید.
بهتر است اصلاً اینگونه بگوییم آیا فروش بیشتر و مشتری میخواهید یا خیر؟
اگر که جوابتان مثبت است پس من به شما میگویم که درنگ نکنید و از همین امروز اقدام نمایید و شروع به تولید محتوای جذاب نمایید. مهم نیست که اکنون مبتدی هستید، مهم این است که شما شروع کردهاید و اینگونه بهتدریج میتوانید که خودتان را رشد دهید. من نمیتوانم ذهن همگی شما را بخوانم و بدانم که به چه دلیل مشتری و مخاطب میخواهید، ممکن است که شما مخاطبها را برای این نیاز داشته باشید که میخواهید تفکر خود را با دیگران نشر بدهید و به اشتراک بگذارید؛ شاید هم شما جزء آن ۸۰ درصد از افرادی هستید که میخواهید محصول را به فروش برسانید.
درهرصورت فرقی نمیکند که به چه دلیل به مخاطب و مشتری نیازمند هستید، چیزی که دارای اهمیت است این است که شما این مخاطبان را داشته باشید و بتوانید آنها را جذب نمایید. باید به شما بگویم که نگران نباشید زیرا که رسیدن به قله موفقیت دقیقاً یک دستور عمل ساده دارد و فقط نیاز است شما مطابق با این نقشه، رفتار کنید یعنی تولید محتوای جذاب و یونیک را انجام دهید، افراد را درگیر و جذب محتوایتان نمایید به طوری که میلی به بیرون رفتن از سایت یا پیجتان را نداشته باشد و در آخر بتوانید با محتوایی که تولید کردید، به فروش برسید. همین! همینقدر ساده تنها یک اصل اساسی در این دستورالعمل وجود دارد که آن هم این است که محتوا محتوا محتوا
شاید بسیاری از شما فکر نمایید که تولید محتوا یک شروع کار و قدم اول میباشد اما باید بگوییم که تولید محتوا برایتان مانند قدم اول و آخر بازاریابی محسوب میگردد. شما درواقع با تولید محتوا یک موضوعی را به طور رایگان در اختیار افراد قرار میدهید، مخاطبان جذب این محتواها میشوند و اگر بتوانید همین روند را تا آخر ادامه بدهید و هر روز برای بهترشدن و رشد کارتان تلاش نمایید، میتوانید که مشتریان و مخاطبان خود را تا آخر حفظ نمایید.
استراتژی تولید محتوا
قطعاً شما نیز میدانید که امروزه اساسیترین کاری که لازم است ما انجام دهیم قبل از شروع هر کاری، برنامهریزی و استراتژی مناسب است. میخواهم با یک مثال خیلی ساده برایتان روشن سازم که شما به چه دلیل به استراتژی و برنامهریزی محتوایی نیاز دارید. فکر کنید که شما هیچ نقشهی مهندسی برای ساختوساز یکخانه ندارید، در این صورت چگونه میتوانید آنچه که میخواهید را بسازید و دقیقاً همان طرح و شکل موردنظرتان باشد؟ چگونه میتوانید مجسمهای را بدون اینکه از آن طرحی داشته باشید بسازید؟ چگونه میتوانید لباسی را بدون آن که الگوی آن را از قبل داشته باشید بدوزید؟ قطعاً همة این کارها شدنی است و افراد میتوانند بدون نقشه و طرح هم شروع کنند اما قطعاً نتیجه با چیزی که فکر میکردند بسیار متفاوتتر میباشد.
بنابراین اینجاست که برنامهریزی و استراتژی به کار گرفته میشود. اگر شما تولید محتوایی که قرار است با افراد به اشتراک بگذارید را با برنامه به جلو نبرید و از مسیر منحرف شوید قطعاً از هدف خود نیز دورتر خواهید شد. یک استراتژی محتوایی شامل موارد بسیاری است که از نام محتوا و تجاری گرفته تا تبلیغات و گسترش آن، در آخر تمامی این مسائل سبب میگردد که ما بتوانیم یک تولید محتوای مناسب را بر اساس اصول، تولید نماییم.
حال با ما در ادامه همراه باشید تا گامبهگام به شما یک تقویم محتوایی مناسب را نشان دهیم.
مشخصکردن هدف تولید محتوا
در ابتدا شما باید اهداف خود را از محتوایی که میخواهید تولید نمایید، مشخص سازید اینگونه میتوانید مانند کمپینهای بزرگ عمل نمایید. به عبارتی دیگر منظور این است که اهدافی که انتخاب مینمایید باید در راستای اهداف شرکت باشد و سازگار و مناسب بر یک اصول، صورت گیرد. زمانی که اهداف شما مناسب باشد و برای کسبوکارتان سود آور عمل نماید میتواند برای شما مخاطب و مشتری جذب کند و از نظری دیگر ترافیک سایت شما را افزایش دهد.
برای مثال اگر بخواهیم نمونهای از اهداف تولید محتوا را برایتان بیان نماییم باید بگوییم که افزایش بازدید تا ۲۰ درصد در ۳ ماه آینده.
البته تعیین کردن اهداف نیاز به چند مورد و مسئله دارد که شما باید به آنها توجه داشته باشید، تا مطمئن گردید که اهدافتان حتماً عملی خواهد شد و به آنها میرسید. نیاز است که اهداف محتوایی شما شامل موارد زیر باشد.
مشخص و معین باشد
یعنی اهدافتان را کامل و دقیق بنویسید تا بتوانید دقیقاً به همان چیزی که انتظار دارید برسید. این که بگویی افزایش بازدید بسیار زیاد در ۳ ماه آینده، یک هدف مشخص و معین نیست و کاملاً غلط میباشد. شما با ایجاد اینگونه اهداف، کاملاً ضرر خواهید کرد و به عبارتی دیگر هیچ کاری نمیکند تا شما را به دستیابی به هدفتان برساند.
قابلاندازهگیری باشد
برای مثال از شمارش و اعداد در هدف موردنظرتان استفاده نمایید. درواقع اینکه بگوییم هدف من این است که در ماه آینده مشتریهای زیادی برای سایت خودم جذب کنم، کاملاً اشتباه است زیرا شما نه مشخص کردید و نه اندازهی تقریبی مشتریانی که میخواهید به سایتتان جذب کنید را ذکر کردید؛ بنابراین اینگونه هدفها کاملاً غلط میباشد.
برای مثال شما باید بگویید که میخواهم در ماه آینده یعنی اردیبهشت حداقل ۷۰ تا ۱۰۰ مشتری برای سایت خود، جذب نمایم.
قابلدسترسی باشد
شاید منظور من را از اینکه نوشتم قابلدسترسی باشد را متوجه نشوید اما منظور من این است که برای خود هدفهایی تعیین نمایید که واقعاً بتوانید از پس آن بر بیایید و شدنی باشد. قطعاً سنگ بزرگ، نشانة نزدن است و اینگونه شما فقط خودتان را خسته میکنید.
این که بگویید تا ۶ ماه آینده میخواهم هر روز ۵ محتوا بگذارم در سایت، کاملاً غلط است زیرا شما باید مطابق با تواناییهایتان هدف مشخص سازید و قطعاً ناگهانی هدف به این بزرگی برای خودتان تعیین کردن، تنها سبب میشود که در نهایت شما ناامید شوید و نتوانید به نیم درصد از هدف خود نیز دست پیدا نمایید. پس بهتر است بهجای آنکه از هدفهای بزرگ و دستنیافتنی شروع نمایید، از اهداف کوچکتر شروع کنید.
مرتبط با کار
مسئلة دیگر این است که هدفی که شما برای تولید محتوای خود ایجاد میکنید، باید مرتبط با کار و مبحثتان باشد. برای مثال هدفگذاری اینکه روزانه ۳ ساعت استفاده کردن از گوشی، هیچ ربطی به هدفتان که برای افزایش ترافیک سایت است ندارد و درواقع یک هدف بیربط محسوب میشود.
حساس به زمان
حتماً سعی نمایید که هدفهایی را برای خود تعیین کنید که حساس به زمان باشد، حالا حساس به زمان یعنی چه؟ یعنی اینکه محدود باشد. تا حالا شده دیده باشید که هدفی داشته باشید اما مشاهده نمایید که دیگر وقتی برای رسیدن به هدفتان نمانده و شما سریعاً باعجله سعی میکنید که کارهایتان را انجام دهید تا به هدفتان دست پیدا کنید؟ این دقیقاً همان است. این گزینه یعنی اگر شما هدف دارید تا ۱ سال آینده پیجتان به ۲۰ کا برسید زمانش را محدود نمایید و بنویسید که من در ۶ ماه آینده به ۲۰ کا برسم. با استفاده از این روش کاملاً متوجه خواهید شد که چقدر تأثیر مثبت بر روی کارتان خواهد داشت.
پرسونای مشتریان و علایق آنها
ایجاد یک استراتژی محتوا چیزی فراتر از فکرکردن به این است که چه نوع محتوایی را میخواهید ایجاد کنید. ابتدا باید بدانید که با چه کسی صحبت میکنید، چگونه میخواهید با آنها صحبت کنید و کجا آنها را پیدا کنید. تولید محتوای موفق به این معنی است که هر خواننده احساس میکند مستقیماً و شخصاً با آنها صحبت میکند. تنها راه برای انجام این کار صمیمی بودن با بازدیدکنندگان و مشتریان است. شما باید او را بهعنوان دوست قدیمی خود بشناسید. شما باید از موانع، نقاط دردناک، چالشها و ترسها و همچنین بهترین نتیجه ممکن، راهحل رؤیایی و بزرگترین تخیلات خودآگاه باشید.
همیشه به یاد داشته باشید که برای افرادی که میخواهند احساس ارتباط داشته باشند بازاریابی میکنید. در حالت ایدهآل، شما همه کسانی را که از سایت شما بازدید میکنند میشناسید و میتوانید مستقیماً با آنها صحبت کنید، اما نمیتوانید. به نظر شما راهحل چیست؟ شما باید یک شخصیت خریدار ایجاد کنید. وقتی صحبت از تولید محتوا میشود، بسیار مهم است که شخصیت خریدار شما شخصی باشد که میخواهید با محتوای خود به آن برسید و مشتری میشوند، خدمت میکنند.
متوجه شدن از شخصیت و پرسونای مشتری ممکن است کمی زمانبر و نیازمند کمی تحقیق و همچنین، حدس و گمان باشد اما نتیجه نهایی تصویر واضحی از شخصی است که میخواهید برای او بازاریابی کنید و از مصرف محتوای شما لذت خواهد برد و این برایتان یک برد خوب محسوب میشود.
کمک به مخاطبان با نشاندادن علاقه
بهتر است قالبی را برای محتوای خود انتخاب کنید که برای هر مرحله از سفر خریدار کار کند. یک بازدیدکننده جدید در مرحله دانش، دموی زنده از محصول شما را نمیخواهد. اما آنها یک چکلیست سریع یا پست وبلاگ را میخوانند تا مشکل خود را بهتر درک کنند. در مرحله تصمیمگیری، آنها نیازی به دانستن همه راهحلهای ممکن ندارند، آنها به مشاوره یا نمایشی نیاز دارند که نشان دهد محصول شما راهحل خوبی است. سعی کنید همیشه مخاطب خود را در این صحنه قرار دهید و نهایت کمکی که میتوانید به او بکنید را در حقش انجام دهید. بگذارید مخاطب با شما احساس همزادپنداری نماید و بدینگونه بهآرامی خودش به سمت شما جذب خواهد شد.
ممیزی کردن محتوا به چه صورت انجام میشود؟
آیا مدت زیادی است که بدون جهت خاصی محتوا تولید میکنید یا استراتژی را دنبال کردهاید؟ هر بخش بازاریابی میتواند از ممیزی محتوا بهرهمند شود. اگر شما با یک استراتژی کاملاً تعریف شده شروع نکردهاید، به این معنی نیست که محتوای شما قبلاً در نسخهای موجود نیست.
بررسی محتوا در تولید محتوا فقط کارهایی را که قبلاً انجام دادهاید میگیرد و سپس آن را برای استفاده در برنامه محتوای جدید خود سازماندهی میکند. این فرایند ممکن است شامل بازنویسی مقاله یا پرکردن شکافهایی باشد که باید پر شوند. سعی کنید که همواره محتوایی را نشان دهید که باشخصیت شما و سفر مخاطبان شما جور باشد. ما در ادامه نحوة کامل ممیزی محتوا را برایتان شرح میدهیم، شما میتوانید بادقت مطالعه نمایید:
- تمام محتوای خود را در یک صفحه گسترده جمعآوری کنید.
- ستونهایی برای کلمات کلیدی، شخصیت خریدار، سفر خریدار، الگو، و موضوع اصلی ایجاد کنید، سپس آنها را برای هر قسمت از محتوا پر کنید.
- ستونهایی برای مهمترین معیارهای شما مانند بازدید از صفحه، اشتراکگذاریها، درگیری با مخاطب، و غیره.
- در نهایت، هر پست (با نکات برجسته یا ستونهای دیگر) نیاز دارد یا میتواند توسط کسانی بازنویسی شود که عملکرد خوبی دارند یا باید ادغام با پست دیگری را بهبود ببخشند.
ممکن است از نظر شما ممیزی محتوا مسخره و بیفایده باشد اما باید بدانید که اینطور نیست و شما دارید با تغیر دادن و ادغام محتواهایتان سبب بروز شدن آنها میشوید و اینگونه مقالههای قبلی شما نیست بیفایده نخواهد بود؛ بنابراین سعی کنید با بکاری گیری مناسب از ممیزی محتوا، به محتواهای قدیمیتان جان تازه ببخشید.
تبلیغات محتوایی از چه نظر مهم هستند؟
قطعاً اگر شما مدام در حال تولید محتوا باشید اما هیچ کسی آن را نبیند دیگر چه فایده و سودی دارد؟ وقتی زحمتی که برای محتوایتان میکشید دیده نمیشود چه احساسی خواهید داشت؟ در دنیا، هر بار که یک پست جدید منتشر میکنید، افراد زیادی از سایت شما بازدید میکنند و جذب سایت شما میشوند. درواقع وقتی اوایل کار هستید بیشتر نیاز دارید که دیده شوید و محتوایتان بین افراد دستبهدست شود و به بازدید آن افزایش یابد؛ بنابراین همان اندازه که تولید محتوا برای ما امری ضروری و مهم محسوب میشود، تبلیغات آن نیز همینگونه برای ما باید دارای اهمیت باشد.
درواقع شما با برسی کردن پرسونای مشتریهایتان و پرسش اینچنین سؤالاتی از خود مانند برنامه تبلیغاتی که مخاطبانتان بیشتر از آن استفاده میکنند چیست؟ چه زمان از وقت خود را آنلاین میگذرانند؟ هرچند وقت یکبار میخواهند محتوای شما را ببینند؟ روش موردعلاقه آنها برای استفاده از محتوا چیست؟ پاسخ تمامی این پرسشها میتواند به شما کمک نماید تا از جوابی که به دست آوردید سعی نمایید تا از تبلیغات استفاده نمایید. البته تبلیغات بسیار گسترده است و اپهای گوناگونی امروزه وجود دارد که میتوانید از آنها کمک بگیرید.
انواع روشهای تبلیغات محتواها
ایمیل
ایمیل یکی از بهترین راهها برای دستیابی به مخاطبان است، مخصوصاً وقتی صحبت از تبلیغ محتوا باشد. ازآنجاییکه همه افراد در لیست ایمیل شما انتخاب میکنند که به محتوای شما گوش دهند، میتوانید مطمئن باشید که پیامهای شما را نیز دریافت میکنند. ; این بدان معناست که مخاطبان شما از بهمرورزمان معتاد به خواندن مطالب متفاوتی خواهند شد که شما برایشان ارسال میکنید و بدینگونه آنها مشتاق رسیدن محتوای جدید از اپهای دیگر خواهند ماند.
همنشری و بهاشتراکگذاری
تبلیغ محتوای شما از طریق کانالهای معتبر افراد دیگر، قطعاً راهی تضمینی و عالی برای جذب مخاطب و مشتریان است. قطعاً شما نمیتوانید که بهتنهایی خود را به بالا برسانید و نیازمند آن هستید که در این مسیر افرادی به شما کمک نمایند بنابراین هم نشریه و به اشتراک گذاشتن محتواها، کمک بسیاری به شما خواهند کرد و بهتر است که در اوایل کار بیشتر از این روش استفاده نمایید.
انواع محتوای جذاب
ابتدا بهتر است که شما با تحقیق و پرسش و انجام نظرسنجیهای گوناگون متوجه شوید که مخاطبان چه نوع محتوایی را جذاب میدانند و جذب چه نوع محتوایی میشوند، با متوجه شدن شما میتوانید از آن به بعد از همان نوع قالب و فرمت محتوایی استفاده نمایید تا مخاطبانتان را ثابت در سایت یا پیج خود نگه دارید. البته اگر هنوز خودتان با انواع محتوا آشنایی ندارید بهتر است که در ادامه ما را همراهی نمایید تا انواع محتوای جذاب را برایتان شرح دهیم.
دستهبندی محتوایی
قطعاً هر وبسایتی نیازمند است که برای آن دستهبندی مناسب صورت بگیرد. فرقی ندارد چه سایتی را مدیریت مینمایید اما تا زمانی که یک دستهبندی مناسب و درست نداشته باشید و بر اساس اصول به محتوا نپردازید نمیتوانید که پیشرفت نمایید. قانونی که برای همة بخش از نوع محتواها وجود دارد این است که در هر بخش حداقل از ۲۰۰ کاراکتر استفاده شود.
وبلاگ
معمولاً در سایتهای گوناگون ما بیشتر مطالب محتوایی وبلاگ گونه مشاهده مینماییم زیرا که بهراحتی افراد را جذب میکنند و قابل هضم هستند. درکل وبلاگها بهگونهای طراحی شده است که مخاطبان شما را از آنچه در کسبوکار شما اتفاق میافتد مطلع کند. برای مثال اگر شما صاحب یک رستوران باشید و درواقع مدیریت آنجا را بر عهده داشته باشید، ممکن است بخواهید چندین مقاله کوتاه در وبلاگ خود منتشر کنید. این محتوا میتواند در مورد هر چیزی باشد. منو، نحوه تهیه غذا، تفاوت آن با سایر رقبا و حتی تجربه حرفهای رستوران خود را اضافه کنید. ایجاد محتوای باکیفیت میتواند مخاطبان را جذب کند و افراد بیشتری را به سمت رستوران شما بکشاند. همین دلیل است که میگوییم محتواهای به سبک وبلاگ، بازخورد بسیار بهتری را دارند.
نکته مهم دیگر در مورد محتوای وبلاگ گونه، این است که نباید آن را بهصورت کاراکترهای طولانی و زیاد تهیه کنید زیرا خستهکننده است و مخاطب را جذب نمیکند بهترین مطالب در فضای وبلاگ حدود 700-1000 کلمه است.
نوشتههای طولانی
مقالات طولانی معمولاً برای آموزش و اطلاعات استفاده میشوند. به این فکر کنید که چگونه میتوانید این آموزهها را بیان کنید و از ایدههای مناسب استفاده کنید. محدودیتی در تعداد کلمات برای این نوع محتوا وجود ندارد، زیرا باید آموزنده باشد و حاوی تمام اطلاعاتی باشد که کاربر باید ارائه دهد. برای مثال مطلب ما نیز یک نوشتة طولانی و اما آموزشی است و ما تمام سعیمان را میکنیم که محتوایی جامع و کامل را تولید نماییم و در این نوع نوشته، به کاراکترهای آن توجه نمیکنیم.
پستهای کوتاه مهمان
نمیدانم اطلاع دارید یا خیر اما خوب است بدانید که بسیاری از شرکتها از پست مهمان در وبسایت خود استفاده میکنند. این به آنها اجازه میدهد تا دسترسی به وبسایت خود و تعامل با خوانندگان خود را بهبود بخشند. کلمات میتوانند نوشتن شما را محدود کنند پس باید دقت بسیاری در نوشتن این مطالب به خرج دهید.
چرا در تولید محتوا باکیفیت نیاز به فرایند دقیق داریم؟
شاید شما اطلاعات منحصربهفردی در مورد کسبوکارتان داشته باشید اما آیا میدانید چگونه آن را ارائه دهید؟ آیا با انواع نگارش آشنا هستید؟ دستهبندی متون را چطور، میشناسید؟ اگر تاکنون با مواردی ازایندست برخورد نکردهاید و نمیدانید چگونه بهواسطه تولید محتوای باکیفیت مخاطب را جذب خود کنید، بهتر است در ابتدا با اصول تولید محتوا آشنا شده و بعد در این مسیر قدم بگذارید. در واقع شما باید تکلیف را با خودتان روشن کنید که چه محتوایی میخواهید، برای چه مخاطبانی مینویسید و در چه فضایی منتشر میکنید. بدینگونه شما به راحتی میتوانید که تصمیمات بسیار درستی را در خصوص تولید محتوا، بگیرید.
ما بازاریابان مشغول کار هستیم. وقتمان را برای سیستمهای ناکارآمد هدر نمیدهیم. به همین دلیل برای هر کاری که قصد انجام آن را داریم، فرایندی ایجاد مینماییم. ما در تولید محتوا، سیستمی را ابداع میکنیم، آن را تا زمانی که کار کند، بیرون میکشیم؛ سپس سیستم ایجاد شده را بارهاوبارها تکرار میکنیم تا نتیجه موردنظرمان را به دست آوریم.
شما باید هر کمپین و گروهی را ارزیابی نباید و فکرکنید که مانند یک لایو آموزشی و وبینار است و به برسی هر کدام از آنها بپردازیم. قطعا اینها دارای یک فرایند هستند که برای تولید محتوا استفاده میگردد و فرقی ندارد.
باکیفیت
همة افراد چنین گمان میکنند که حتماً برای نوشتن یک محتوای یونیک و مناسب، نیاز به یک فرمول سری دارند که باید گفت این فکر کاملاً غلط است. برای نوشتن یک محتوای باکیفیت ما تنها لازم است که به روشهای تضمینشدهای که در ادامه برایتان ذکر میکنیم، میپردازیم.
ایجادکردن پرسونای مشتری
قطعاً ایجادکردن و ساخت پرسونای خریدارها به شما ایدة بسیار زیادی میدهد که میتوانید در محتواهایتان از آنها استفاده نمایید. بهطورکلی شما میتوانید که متوجه شوید که چه چیزی قرار است بنویسید و برای مخاطبانتان چه دسته سؤالاتی را دارید؛ با مشخصکردن پرسونای و علایق مشتریانتان میتوانید که شروع خوبی را داشته باشید و سعی کنید در هر زمان در حال ایده گرفتن باشید و اطمینان حاصل کنید که تقریباً همة ایدههایتان را به واقعیت تبدیل مینمایید. برای مثال شما میتواند از روش نوشتن یک پست وبلاگ ایدهآل شروع نمایید اما قطعاً در ادامه، سبب اتلاف وقت و انرژی شما خواهد شد.
مرحلة دوم برای یک پرسونای مشتری، این است که شما سعی کنید در محتوایتان از کلمات کلیدی سئو شده استفاده نمایید، بدینگونه در کوتاهترین زمان میتوانید سؤالاتی را طرح نمایید که احتمال دارد در زمینة پرسونای خریدار، برایتان مناسب باشد. پیشنهاد میگردد ابتدا کمی دربارة کلمات کلیدی و نقش آنها در پرسنای مشتری، تحقیق نمایید و یا مشاهده کنید تا متوجه شوید که آیا افراد بهاندازه موردنیاز آنها را جستجو میکنند یا خیر؟
سئو
قطعاً زمانی که ورود به عرصه تولید محتوا مینمایید در مسیر راهتان با کلمهی سئو بسیار برخورد خواهید داشت و باید بگوییم که اصل اساسی و مهم یک تولید محتوای تضمین شده و منحصرد به فرد، وجود سئو در متن سایت میباشد؛ یکی از مهمترین عواملی که به شما در رتبهبندی در موتورهای جستجوگر گوگل کمک به سزایی خواهد کرد همین سئو و قدرت وب و دامنههای آن است. درواقع شما میتوانید اعتبار دامنهها را با تعداد وبهایی که به محتوای شما یک پیوند میزنند به دست آورید. البته لازم است ذکر کنیم حتماً سعی کنید در هر حوضهای که مشغول به کار هستید، محتوای بسیاری را تولید نمایید یعنی وقتی مشتری وارد سایت یا پیش شما شد آنقدری محتوا برایش وجود داشته باشد که تا مدتی در پیج و سایتتان بماند؛ بنابراین کتابخانة محتوایی بزرگ را حتماً برای کسبوکارهای خود داشته باشید.
اصل دیگر در روش سئو، نقش کلمات کلیدی در محتوایتان میباشد. وقتی محتوایی را تولید مینمایید به سبک سئو حتماً باید توجه داشته باشید که از کلمات مرتبط با موضوعتان استفاده نمایید. نقش کلمات کلیدی بسیار مهم است و لازم است که توجه زیادی به آن داشته باشید. حال ممکن است برایتان سؤال ایجاد گردد که از چه روشهایی میتوانیم تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهیم که ما در ادامه لیست کوتاهی از آن را برایتان آوردیم.
سعی کنید از ابزارهای قدرتمند بروز جامعه استفاده نمایید، البته ممکن است گاهی برخی از سایتها برایتان هزینة کمی را در بر داشته باشد، اما به نظر من که ارزش آن را دارد.
سعی نمایید که کلمات کلیدی مدنظر خود را در موتورهای جستجو گوگل سرچ نمایید و هرآنچه که برایتان نمایش میدهد را یادداشت کنید. البته لازم است بگوییم اگر شما در کسبوکار خود یک کارشناس تولید محتوا و سئو استخدام نمایید او تمامی این کارها را برایتان انجام خواهد داد و سبب میگردد در مدتزمان کمتری، پیجتان و محتواهایش ۱۰۰ درصد سئو شده باشند. قسمتی در جستجوهای گوگل وجود دارد به نام جستجوهای مرتبط که از آنها نیز میتوانید برای کلمات کلیدی خود استفاده نمایید.
پیداکردن سبک تولید محتوایی موردنظر
پیدایش یک سبک تولید محتوایی مناسب، از هر چیز دیگری برایتان واجبتر است. برای مثال سبک تولید محتوای یک پیج طنز یا یک پیج تجاری کاملاً متفاوت است و کاملاً مشهود است اگر بین این دو تفاوتهایی در سبک نگارش، جملهبندی و مسائل دیگر وجود داشته باشد؛ بنابراین از دیگر نکات تضمینی یک تولید محتوای باکیفیت این است که بتوانید سبک خود را در تولید محتوا پیدا نمایید. اگر در زمینه کسبوکار تجاری، گام میگذارید سعی نمایید تا از کلماتی تجاری و تخصصی در متنتان استفاده نمایید و از طنزنویسی در این دسته از محتواها، بهشدت خودداری نمایید.
اگر نیازمند این هستید که مخاطبانتان جذب شما و محتواهایتان شوند لازم است سبک تولید محتوای مخاطبان خود را با چند برسی کوتاه، به دست آورید. در این زمان وقتی متوجه شدهاید که مخاطبتان چگونه سبکی را میپسندد، سعی مینمایید که محتوایی را نگارش نمایید که مطابق با سلیقهی مخاطبان باشد و با انجام کار، درصد قابلتوجه ای، مخاطبان را به کسبوکارتان جذب مینمایید. البته به این موضوع نیز توجه کنید که همیشه کیفیت را قبل از کمیت در محتواهای خود داشته باشید.
نکتهای که وجود دارد این است که افرادی که سبک تولید محتوایی شما را مشخص میکنند، کسانی هستند که میتوانند تا جای ممکن لازم است به خواستههای آنها توجه داشته باشید و با پیروی کردن از آنان، کسبوکارتان را گسترش دهید. شما با این عمل نیز درواقع در حال مشتریمداری هستید و هیچگاه با انجام این کار مخاطب فعالی را از دست نخواهید داد زیرا شما به خواستههای آنها اهمیت دادید.
همیشه و همواره در حال آموختن و یادگیری باشید و نکاتی را یاد بگیرید که سبب میشود مخاطبهایتان وبلاگهایتان را نخوانده، نصفه راه رها کنند. بیاموزید که چه چیزی میتواند باعث ازدستدادن مخاطب شما میگردد و پس از متوجه شدن آن، سعی کنید که برطرفش نمایید.
در ادامه قصد داریم که بیشتر دربارهی سبک و روند نوشتن صحبت نماییم؛ زیرا سؤالات بسیاری در این باره داشتیم و قطعاً با دانستن این اصول اولیه میتوانید قدرت محتوای خود را در دست بگیرید. درواقع وقتی این کار را بلد باشید دیگر فرقی ندارد که محتوایی که تولید میکنید، پادکست باشد؟ فیلم باشد و یا محتوای متنی، تنها چیزی که مهم است این است که طبق دستورالعملها این کارها را انجام دهید:
حتماً سعی نمایید برای شخصیت مخاطبهایتان بنویسید یعنی هر ویژگی که فکرش را میکنید را میتوانید در محتوایتان به کار ببرید برای مثال از صدا او، مهربانی و حتی طنزش برای خلق اثر خود استفاده نمایید. توجه داشته باشید که حتماً از عناوین مرتبط با محتوایتان بهره ببرید و سعی نمایید که همیشه توضیحات متا و سایر تیزرهایتان در مطلب همیشه پابرجا بماند. زیرا بدینگونه میتوانید بهصورت غیرمستقیم نیز مخاطب را در سایت خود نگهدارید. سعی نمایید همواره از مطالب بروز و مناسب استفاده کنید و آنها را مقدمة محتوایتان قرار دهید بدین صورت مشتری، متوجه خواهد شد که در ادامه با چه مطالبی روبهرو است و از کنجکاوی نیز سعی میکند بخشی از آن را مطالعه نماید.
همچنین سعی کنید همیشه تاکید کنید که با خواندن این محتوا، چه چیزی به مخاطبان اضافه میشود و سبب چه تحولی میگردد و همیشه این پرسش را که چرا باید این مطلب را بخوانید، را در متن خود داشته باشید و سعی کنید محتوایی یونیک و منحصربهفرد را ایجاد نمایید یعنی از مطالب تکراری و محتوایی که افراد دیگر قبلاً استفاده کردند تاحدامکان استفاده نکنید و محتوای جدید را تولید نمایید. از ایدههای جالب و بروز کمک بگیرید و مطالب را برای تقویت خود و مهارتهایتان بخوانید.
نکات دیگر این است که همیشه با مخاطبان صادق باشید زیرا اینگونه مخاطب با شما بیشتر احساس راحتی میکند و میتواند که با شما همزادپنداری نماید. اگر صادقانه عمل نمایید و مشتریان بتوانند صداقت را در متنتان تشخیص دهند، حتی اگر شما چیزی بگویید که به ضرر مخاطبان باشد بازهم آنها از شما حس منفی نخواهند گرفت و این اصل بسیار مهم است. مورد بعدی این است که از کلمات پیچیده و تخصصی استفاده نکنید و کلمات ساده، مختصر و واضح را انتخاب نمایید؛ زیرا اینگونه مخاطبان بهتر میتواند با شما ارتباط برقرار نماید و نیاز به پیچیدگی خاصی نیست.
ویرایش کردن محتوا
بعد از نوشتن محتوا سعی نمایید که حتماً یک بازبینی و ویرایش بر روی محتوای خود داشته باشید. البته نحوة ویرایش میتواند مختص به خودتان باشد و این عمل ممکن است بهصورت روشهای گوناگون صورت بگیرد. شما میتوانید که پس از تولید کردن محتوایتان، بلافاصله به ویرایش بپردازید و یا اینکه میتوانید ویرایش را بهروز بعد موکول کنید زیرا در همان روز ذهنتان خسته میباشد و چشمانتان کلمات بسیاری را دیده است و اینگونه احتمال، خطا کردن وجود خواهد داشت. البته من خودم همیشه پس از نوشتن محتوا به ویرایش میپردازم زیرا از این که کارم به فردا موکول شود و باز هم برایم وقتگیر شود، ترجیح میدهم که همان روز قضیه را تمام کنم. همچنین شما میتوانید ویراستارهایی را برای ویرایش محتواییتان انتخاب نمایید تا آنها متن شما را از نظر جملهبندی، استفاده از کلمات نگارشی و غیره برسی نمایند.
منتشر کردن محتوا در شبکههای مجازی
قطعاً پس از تولید محتوا، مرحلهی بعدی اشتراکگذاری نوشتة تان با افراد است. درواقع این قسمت نیز در کسبوکار شما بسیار مهم است زیرا اگر شما بهترین و یونیکترین محتوای جهان را نیز تولید کرده باشید اما نتوانید بهدرستی با مخاطبانتان، آن را به اشتراک بگذارید و همانطور که میخواهید بازخورد دریافت نمایید، درواقع شما باخت کردهاید و این یک فاجعه است؛ بنابراین سعی کنید قبل از تولید محتوا، مکان منتشر کردن و آپلود کردن محتوای خود را مشخص نمایید تا بدینگونه دیگر به مشکلات دیگر برخورد نکنید.
چگونه مخاطبان بیشتری را به سایت خود جذب نماییم؟
قطعاً راههای متعدد و زیادی برای ما وجود دارد که از طریق آنها میتوانیم افراد را به سمت سایت خود جذب نماییم که البته این موضوع دربارهی هر یک از دستهبندیهای محتوایی ما یعنی پادکست، ویدئو و محتوای متنی و همچنین عکسی متفاوت است. برای مثال در بیشتر مواقع شما با اضافهکردن یک ویدئو به سایتتان میتوانید مخاطبان زیادی را به سمت محتوای خود بکشانید و آن به این دلیل است که محتوا ویدئویی تأثیر بیشتری بر روی افراد میگذارد و در سریعترین زمان ممکن میتواند برایتان مخاطب و مشتری جذب کند. البته در محتوا بهصورت پادکستی و تصویری و … نیز راههای مخصوص خود را وجود دارد که شما با انجام آنها بهراحتی میتوانید به مخاطب و مشتری برسید.
استفاده از سئو چه تأثیری بر روی محتواهای تولید شدهی ما دارد؟
امروزه تعاریف زیادی از سئو ارائه شده است، اما در پاسخ به سؤال محتوا سئو چیست و چگونه صورتت میگیرد، میتوانیم بسیار ساده به آن پاسخ دهیم و به جواب اصلی برسیم. زیاد نیاز نیست که سخت بگیریم و اذیت کنیم خودمان را فقط لازم است که بدانید محتوا سئو شده محتوایی است که در آن ما از متنها یونیک استفاده میکنیم متن را در جایی کپی نکنیم، همچنین به کلمات کلیدی و مخاطبان هدف توجه بسیاری داشته باشیم و همواره در تلاش باشیم تا محتوایی را ارائه دهید که موتورهای جستجو برای آنها ارزش قائل هستند.
نویسنده هنگام نوشتن و تولید محتوا باید بداند چه ایدههایی به موضوع نوشتهاش نزدیک است. مخاطب به دنبال چه چیزی است و چه اطلاعاتی میخواهد. به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و همچنین قراردادن کلمات نامربوط در محتوا میتواند برای شما مضر باشد و گوگل محتوای شما را در رتبه پایینتر قرار میدهد؛ بنابراین در مسیر تولید محتوایی اصیل و یونیک، گام بردارید تا چندبرابر ارزش بگیرید.
گوگل چه نصیحتی برای ما دارد؟
راستیآزمایی محتوا یکی از برترین و مهمترین توصیههای Google در بهروزرسانی جدید ۲۰۱۹ است. با این روند در بهروزرسانی بعدی Google، ممکن است بتوانید تأثیری بر رتبه وبسایت خود ببینید. البته باید بر این نکته نیز تاکید کنیم. این قطعی نیست و بهروزرسانی گوگل که هرچند ماه یکبار اتفاق میافتد، ممکن است موقعیت سایت شما را تغییر ندهد.
باید به شما بگوییم که ممکن است موتورهای جستجو بهاندازه یک انسان محتوای شما را درک نکنند و تغییراتی که در فرایند محتوای شما ایجاد میشود ممکن است برای موتورهای جستجو قابلتوجه نباشد، اما نکته مهمی است که میتواند برای شما ارزشمند باشد و موتورهای جستجو شما را بهتر از قبل بشناسند، لینکدهی در وبسایت است. بدین صورت پیوندهایی به وبسایت شما، را به وبسایت شما پیوند میدهند. در واقع، گوگل و سایر موتورهای جستجو به دنبال سیگنالهایی هستند که به شما درک بهتری از ارزش محتوای شما میدهد و باید بدانید که لینکدهی و پیوندها یکی از مهمترین موضوع است.
اگر به راستیآزمایی محتوا توجه داشته باشید و سایر وبسایتها به وبسایت شما پیوند داشته باشند، وبسایت سئوی شما میتواند در بهروزرسانیهای جدید Google ، بسیار بهتر از قبل عمل نماید و رتبة بهتری را کسب کند که این یک خبر بسیار عالی است. البته توصیه میشود هرچند ماه یکبار به بهروزرسانی گوگل توجه داشته باشید.
اصول تولید محتوا
قطعاً هر فردی دربارهی زمینة کاری خودش اطلاعاتی را دارد و شما نیز ممکن است در زمینه کاری خود متخصص باشید و همه چیز را در مورد زمینه فعالیت خود بدانید، اما این بدان معنا نیست که اگر میخواهید در زمینه کاری کاملاً متفاوت اما مرتبط کار کنید، میتوانید تمام این تجربیات و مهارتها را در یک متن بیان کنید … کار خود را بنویسید، باید قبل از ایجاد محتوا برای
تحقیقات لازم را انجام دهید. این تحقیق باید شامل موارد زیر باشد که نیاز است به آنها توجه لازم داشته باشید:
مخاطبانتان مهم هستند
این فقط در مورد تولید محتوا نیست، بلکه در مورد افرادی است که میخواهند محتوای شما را بخوانند. مردان و زنان سبکها و شخصیتهای متفاوتی در خواندن دارند، بنابراین هنگام تولید محتوا به آن توجه داشته باشید. ایجاد برنامه محتوا مناسب است که بهتر است هوشمندانه انتخاب گردد.
درک:
درک عمیق یک موضوع میتواند کلید ایجاد محتوای باکیفیت باشد. تحقیق در مورد نشریات و منابع قابلاعتماد بهصورت آنلاین به شما این امکان را میدهد که درک خوبی از آنچه میخواهید در مورد آن بنویسید به دست آورید. همچنین میتوانید از این منابع برای استناد و بکلینک استفاده کنید. اطلاعات لازم در لینکهای زیر جمعآوریشده که به شما بسیار کمک مینماید.
هدف
هدف اصلیترین چیز قبل از شروع هر کاری است. درواقع هدف زمانی که مشخص میشود سبب میشود که ما بدانیم در مسیر پیش رو، چه چیزهایی در پیش داریم. شما بهتر از قبل از نوشتن حتماً هدف خود را از تولید محتوا مشخص نمایید.
لحن
حتماً توجه داشته باشید که قبل از شروع تولید محتوا، بهتر است بدانید از چه نوع لحنی باید استفاده کنید. تولید محتوای شما باید بهگونهای طراحی شود که بتواند به افراد کمک کند تا با خواندن مطالب شما به اهداف خود برسند، از سوی دیگر، لحن محتوای شما باید با نوع محتوایی که مینویسید مطابقت داشته باشد.
تولید محتوا در هرکدام از شبکههای اجتماعی چه بازخوردی دارد؟
تولید محتوا برای رسانههای اجتماعی هنر تولید محتوا است و با 2.6 میلیارد کاربر در این پلتفرمها در سراسر جهان بسیار ارزشمند هستند و کسی که شما را در رسانههای اجتماعی دنبال میکند متوجه میشود که شما را دوست دارد و به آنچه میگویید علاقهمند است. مخاطبان مشتاقی که آماده درگیرشدن با محتوای شما هستند، در اینجا چند نکته سریع برای ایجاد محتوا در برخی از شبکههای اجتماعی محبوب آورده شده است.
فیسبوک:
از صفحات فیسبوک میتوان برای ایجاد جوامع کوچک از طریق گروههای فیسبوک یا بهاشتراکگذاری آنها با مخاطبان زیادی استفاده کرد. وقتی نوبت بهاشتراکگذاری محتوا میرسد، سؤالات و ویدئوها بیشترین تضاد را برای کاربر ایجاد میکنند.
اینستاگرام:
بهترین پلتفرم جهان که امروزه افراد بسیار زیادی در آن در حال کسب درآمد هستند، اینستاگرام است. این اپ یکی از بهترین گزینهها برای بهاشتراکگذاری تصاویر باکیفیت بالا و فیلمهای کوتاه با زیرنویس است. هشتگها تا زمانی که بهحساب کاربری و برند شما مرتبط باشند و درست استفاده شوند، میتواند بهخوبی نتیجه دهند؛ تنها کافی است از اصول هشتگگذاری و الگوریتم اینستاگرام، اطلاعات داشته باشید تا بتوانید از قابلیتهای بسیار زیادی مانند لایو و … بهخوبی استفاده نمایید.
یوتیوب
این اپ بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال دارد و برخی از موفقترین محتواها در این پلتفرم به اشتراک گذاشته میشود. درواقع یوتیوب، به محتواهای آموزشیاش معروف است و شما با فعالیت و بهدستآوردن فالور، میتوانید از خود این اپ درآمد دلاری به دست آورید. امروزه در ایران بسیاری از افراد بدین صورت به درآمدهای میلیونی دست یافتهاند.
توییتر
بهترین راهها برای استفاده از توییتر از طریق پیامهای متنی، تصاویر پشتیبانی، هشتگهای مرتبط و ریتوییتها هستند. مطمئنا واکنش مخاطبان شما راهی عالی برای دیدن پستهای شماست.
۳ چیز که باید در محتوا بر روی آن تمرکز کنید
محتوای وبسایت باید روی سه چیز تمرکز کند:
- شخصیت شما
- کلمات کلیدی
- راهحلهای شما
برخلاف محتوای وبلاگ، شما باید سایت خود را تکرار کنید تا بازدیدکنندگان آنچه را که میخواهند به روشی ثابت و طبیعی به دست آورند. محتوا بهتر است سایت را بهعنوان مدلی برای محصولات خود در نظر بگیرید. مراقب باشید با فیدهای رسانههای اجتماعی و سایر عناصر مزاحم توجه بازدیدکنندگان را از سایت خود منحرف نکنید؛پس از به دست آوردن مشتریان، باید هر کاری که لازم است برای حفظ آنها انجام دهید و این کارکرد اصلی محتوای وبسایت شما میباشد
آنالیز کردن محتوا چه اهمیتی دارد؟
قطعاً آخرین و مطمئناً مرحله در تولید محتوا، به آنالیز و برسی تعلق دارد و شما هنگامی که در نهایت، محتوایتان را کامل کردید نیاز دارید تا به تجزیه و تحلیل محتوا بپردازید. شماست. قطعاً استفاده از داده ها، نمیتوانید بدانید چه چیزی کار میکند یا چگونه باید آن را بهبود بخشید. هنگام تجزیه و تحلیل محتوای خود، داده های زیادی وجود دارد که باید آنها را بررسی کنید؛ بنابراین بهتر است از اهداف خود بهعنوان راهنمای تنظیم پارامترهای مختلف استفاده کنید. ر آنچه که میخواهید با محتوای خود به دست آورید میتواند به شما در انتخاب معیارها کمک کندبهتراست از خودتان سؤال بپرسید که هدف اصلی ما در مورد محتوایمان چیست؟ آنچه شما تجزیه و تحلیل میکنید کاملاً به شما بستگی دارد و یک امر شخصی میباشد اما در اینجا چند راه برای بررسی تحلیل محتوا وجود دارد که به شما معرفی مینماییم:
توجه نمایید که محتوای مناسب نگارش کنید و خود را احمق جلوه ندهید.
کمی با خودتان روراست باشید، اگر قادر به تولید محتوای باکیفیت و اصیل نیستید، اجازه دهید شخص دیگری این کار را انجام دهد و با برون سپاری تولید محتوا، نیازهای وبسایت شما را برآورده کند. زیرا در صورت تولید محتوای نامناسب و ارائه آن در وبسایت، احمق به نظر می رسید و مخاطبان خود را برای همیشه از دست خواهید داد. ارسال
بهتر از تایپ اشتباه است. در بسیاری از موارد، یک نویسنده حرفهای یا خواننده دقیق استخدام کنید. این بهترین ایده برای تجدید نظر در نوشته شماست. این افراد برای سرگرمی به دنبال خطاهای متنی می گردند. شرط می بندم که به این فکر میکنید که چگونه خرج کردن پول برای این چیزها میتواند برای شما ارزش ایجاد کند.
تقویم محتوایی چیست و چه کمکی به ما میکند؟
در نظر داشته باشید که تقویم محتوایی چندین سال است که مورد استفادهی افراد قرار میگیرد و پس از ویرایش محتوا و طراحی استراتژی محتوا، باید به تقویم محتوا نیز بپردازید. تقویم محتوا به معنای برنامه ریزی برای انتشار محتوا در کانال های مختلف است. اگر شما با چند شرکت در حال کار باشید و یا اصلاً با یک شرکت محتوایی قرار داد داشته باشید، حتماً لازم است که تقویم محتوایی مناسبی را طراحی نمایید و از آن طریق بتوانید به کارهایتان نظم دهید. بهعنوان مثال، میزان محتوای ویدیویی را در ماه آینده مشخص کنید، یا در وبلاگ اینستاگرام پیامک ارسال کنید و سایر چیزهایی که هر فرد میتواند متناسب با کارهای خود برنامهریزی نماید.
لازم است بدانید که تقویمهای محتوایی به ایجاد یک چارچوب واضح و شفاف برای ارسال محتوا کمک مینمایند و در واقع، هنگام ایجاد یک تقویم محتوا، باید به سه سؤال پاسخ دهیم تا برنامهریزی درست صورت بگیرد؟
- زمان منتشر کردن محتوا چه روزی باشد؟
- مسئول منتشر کردن محتوا چه فردی است؟
- محتوا را در چه اپ، آپلود کنیم؟
هماکنون با یک سرچ کوچک، بهراحتی متوجه خواهید شد که نمونه محتواهای بسیار زیاد و متنوعی با رنگهای گوناگون و طرحهای جالب وجود دارد؛ اما برای ساخت هرکدام از آن نمونهها باید به این ۳ سؤال پاسخ دهیم تا بتوانیم برنامه تقویم محتوایی خود را خیلی واضح و مشخص، تعیین کنیم. طعاً داشتن یک تقویم محتوایی به ما کمک میکند که بهاندازهی موتورهای جستجو گوگل و موارد دیگ، تعامل داشته باشیم و در کارمون پیشرفت نماییم. امروزه یکی از اصلهای مهم تولیدکنندههای محتوا این است که تقویم محتوایی را به طور کامل با آن، آشنا شوند و توانایی انجام آن را داشته باشند؛ بنابراین بهتر است پس از تولید محتوا و پرداختن به آن، به جزئیات کارتان نیز توجه داشته باشید.
چگونه ایدههای نوین و جذاب محتوایی را پیدا کنیم؟
بر اساس شخصیت مشتری، نیازها و مسائل تجاری، میتوانیم ایدههای محتوایی جذاب را شناسایی کنیم. با این حال، گاهی اوقات در یافتن یک ایده محتوا گیر میکند و کار زیادی می طلبد. در اینجا کارشناس تولید محتوا با خود میگوید: چگونه؟ کجا میتوانم؟ و از چه روشی میتوانم ایده تولید محتوا جذاب را بیابم؟ باید در پاسخ به این سؤال بگوییم که هزاران هزار ایده برای تولید محتوا وجود دارد که ممکن است برخی از آنها محتواهای بسیار کوچک باشند و یا حتی میتوانند محتواهای طولانی باشند که میتوان در چند بخش مختلف به آن پرداخت و نگاه انداخت.
حال اکنون ممکن است که شما نیز از آن دسته افرادی باشید که به بنبست خورده باشید و برای تولید کردن محتوای بعدیتان، ایدهای ندارید، در این بخش در ادامه میخواهیم به همین موضوع اشاره نماییم و چند فرمول ساده و مستقیم را برای پیداکردن ایدههای جذاب محتوایی به شما نشان دهیم.
روشهای تضمینی و مطمئن برای پیداکردن ایدههای تولید محتوا عبارتند از:
- برگزاری جلسات و همفکری کردن
- استفاده از گوگل و موضات روز
- استفاده از کیورد ریسرچ
- برسی کردن محتوا تولید شدهی رقبا و کسب کارهای دیگر
- استفاده کردن از پرسونای مشتریی در پیدایش ایده محتوایی
چگونه یک کارشناس تولید محتوا شوم؟
یکی از سؤالات متعددی که ما از سوی افراد دریافت میکنیم این سؤال است که ما چگونه میتوانیم یک کارشناس تولید محتوا شویم؟ چه کار باید انجام دهیم و از کجا شروع کنیم و هزاران سؤال اینچنینی، به دلیل استقبال شما عزیزان به این موضوع لازم دانستیم در یک قسمت از این مقاله، به این موضوع بپردازیم که شاید بتواند شما را، روشن سازد.
در قدم اول برای شروع کار از شما سوالی میپرسم آیا به طور کامل میدانید که کارشناس تولید محتوا چه فردی است و چه وظایفی دارد؟ فکر کنم جواب اغلب شما عزیزان خیر است و با این شغل آشنایی کامل ندارید اما همچنان علاقمند به آن هستید، خب باید گفت که ابتدا برای تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا، باید اول از همه بدانید که کارشناس تولید محتوا به چه منظوره؟ خیلیها گمان میکنند اگر بتوانند که بنویسند و مقاله نگارش نمایند یک کارشناس تولید محتوا هستند که این کاملاً تصور اشتباهی است زیرا کارشناس محتوا یک چیز فراتر از نوشتن است و فردی که کارشناس میباشد از توانایی و معیارهای زیادی برخوردارند.
کارشناس تولید محتوا فردی است که علاوه بر تولید کردن یک محتوای یونیک و ارزشمند، یکسری معیار و مهارتهای به خصوصی را دارا باشد مانند اینکه بتواند داستانسرایی انجام دهد، به روشهای استراتژی محتوا، آگاه باشد و همچنین به طور کامل دربارهی سئو تولید محتوا و اصول چندگانه آن اطلاعات بسیاری داشته باشد. البته ویژگیهای یک فرد کارشناس تولید محتوا، بیشتر از این مواردی است که برایتان ذکر کردیم اما اینها از مهمترینشان است. قطعاً تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا کاری یک شبِ نیست و شما باید آموزش و دورههای مخصوص آن را فرا گیرید.
سخن آخر
بسیار ممنون که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردهاید؛ درواقع مطالعه این مطلب، برایتان قطعاً مفید واقع خواهد شد زیرا که ما سعی کردیم از بروزترین مطالب انگلیسی استفاده نماییم. قطعاً تولید محتوا مبحث بسیار گستردهای میباشد و میتوان زمان بسیار زیادی را دربارهی آن به صحبت پرداخت اما ما سعی کردیم که مهمترین مباحث مربوط به تولید محتوا را برای شما شرح دهیم؛ قطعا با مطالعه کردن این موارد میتوانید متوجه شوید که تولید محتوا چیست و آشنایی خوبی پیدا نمایید.
سؤالات متداول
به روش انتخاب موضوع و تولید محتوا بر اساس اصول محتوا نویسی، تولید محتوا میگویند. تولید محتوا دستههای بسیار گوناگونی دارد برای مثال متنی، ویدئویی، پادکست و … که شما میتوانید با توجه به نیازتان از هرکدام از محتواهای زیر را انتخاب نمایید و به نگارش محتوایی آن بپردازید.
خب این موضوع بستگی به خود فرد و کوشش و تلاشش است. ممکن است که فردی بتواند برای مثال در ۳ ماه نتیجه بگیرد و فرد دیگر در ۳ سال. هر مقدار شما بیشتر تمرین کنید، بنویسید و محتوا تولید نمایید به نفع شما خواهد بود و بسیار در این حیطه حرفهای خواهید شد.
برای این امر، شما لازم است که رزومه داشته باشید و شروع به درخواست دادن نمایید. اگر که قبلتر در این زمینه فعالیت داشتهاید و رزومه دارید، کارتان راحتتر است و اگر ندارید که لازم است درست کنید و سپس میتوانید ازسایتهای دیگر مانند پونیشا، جابینجا که پروژه بهصورت دورکاری میدهند، مراجعه نمایید.
درآمد تولید محتوا بستگی به معیارهای متفاوت دارد و همچنین سابقهی شما و میزان حرفهای بودنتان در کار نیز از عواملی است که سبب میشود، حقوق متفاوت قیمتگذاری گردد؛ اما اغلب بیشتر کارفرماها بهصورت کلمهای هزینه پرداخت میکنند.
این موضوع تقریبا مشکل همهی محتوانویسها میباشد و در برخی موارد محتوا برای یک موضوع بسیار کم میباشد و ما نمیدانیم که چطور باید محتوای بیشتری تولید نماییم. اما پیشنهاد میشود که به نظرات مردم دربارهی آن موضوع توجه نمایید و یا گاهی مصاحبه انجام دهید.
-
کتاب 5 روش برای کسب درآمد اینترنتی در سال 140129,000 تومان
-
دفتر برنامه ریزی سالانه و پلنر ماهانه،هفتگی و روزانه [ شیک و ارزان ]محصول تخفیف خورده94,000 تومان
- مهاجرت متخصصین دیجیتال مارکتینگ به ترکیه
- سئو سایت چه مقدار زمان می برد؟
- کسب درآمد از روبیکا رایگان [ صفر تا صد ]
- آموزش node js
- بهترین سایت برای انتشار رپورتاژ آگهی