داستان سرایی برند: راهنمای قطعی 2023 (با مثال)

?>

همه شرکت‌های موفق یک کار را به خوبی انجام می‌دهند: داستان‌های قدرتمند و قانع‌کننده را تعریف کنند.

داستان ها جذاب هستند آنها به ما کمک می کنند تا بین خود و داستان نویسان ارتباط برقرار کنیم.

این فرصتی را برای شرکت هایی ایجاد می کند که می خواهند روابط قوی با مخاطبان خود ایجاد کنند.

هنر داستان سرایی برند، ارتباط موثر داستان برند شما را ارتقا می دهد، که خلاصه ای از تاریخچه، ماموریت، هدف و ارزش های شرکت شما است.

در این مقاله، ما متوجه خواهیم شد که چه چیزی یک داستان برند قوی را می سازد، چرا کسب و کار شما باید داستان خود را تعریف کند، و چه مراحلی را برای ساختن آن باید بردارید.

بیشتر بخوانید: چگونه در روبیکا کسب درآمد کنیم؟

داستان سرایی برند چیست؟

بیایید با تعریف سریع داستان سرایی برند شروع کنیم.

داستان سرایی برند فرآیند ایجاد یک سری نکات داستانی برای ایجاد ارتباط عاطفی بین برند و مخاطبان هدف آن است.

داستان برند خلاصه‌ای از تاریخچه، مأموریت، هدف و ارزش‌های شرکت شما است، با ساختار روایتی که آن را زنده می‌کند.

آیا بین بازاریابی محتوا و داستان سرایی برند تفاوتی وجود دارد؟

بازاریابی محتوا می تواند داستان های برند را کانالیزه کند، اما همه بازاریابی محتوا داستان سرایی برند نیست.

بازاریابی محتوا شامل ایجاد محتوای آموزشی یا تبلیغاتی برای جذب مشتریان جدید، جذب مشتریان فعلی و افزایش وفاداری به برند است. این فقط یک کانال برای گفتن داستان برند شماست.

ابزارها و تکنیک های داستان سرایی برند برای ایجاد محتوای برندی استفاده می شود که ارزش ها و دیدگاه های شرکت شما را بیان می کند و واکنش احساسی ایجاد می کند.

چرا داستان سرایی برند مهم است؟

داستان سرایی برند ارزش های شما را توضیح می دهد و با مشتریان بالقوه ای که آنها را به اشتراک می گذارند درگیر می شود.

روانشناس جروم برونر دریافت که مردم 22 برابر بیشتر احتمال دارد جزئیات را زمانی که داستان ها پیام ها را با هم ارتباط برقرار می کنند به خاطر بسپارند تا فقط حقایق و اعداد.

مشتریانی که ارزش های شما را به اشتراک می گذارند به احتمال زیاد به برند شما وفادار خواهند بود.

مطالعه ای در هاروارد بیزینس ریویو نشان داد که ارتباطات عاطفی محرک های مهم وفاداری به برند هستند. آنها همچنین یکی از بهترین شاخص های ارزش آینده مشتری هستند.

علاوه بر این، داستان سرایی برند مکمل استراتژی های سئو در مورد توجه قرار گرفتن محتوای شما و رتبه بندی خوب توسط موتورهای جستجو است.

بیشتر بخوانید: ثروتمندترین افراد جهان 2022

عناصر داستان سرایی قدرتمند برند

در اینجا برخی از عناصر کلیدی برای تولید یک داستان برند است که ماندگار است:

همدلی: مطمئن شوید که مخاطبان شما می توانند خود را در داستان برند شما ببینند.

جلب توجه: برای فروش داستان برند خود یک صدا و شخصیت متمایز ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. با عدم تزلزل، محتوای شما فوراً قابل تشخیص خواهد بود.

معتبر: در مورد ارزش های خود، ویژگی های منحصر به فرد شرکت خود و چالش هایی که با آن روبرو هستید صادق باشید.

قابل ارتباط: از استفاده از اصطلاحات تخصصی یا فنی خاص خودداری کنید و به شما نشان دهد مشتریان شما چه کسانی هستند و با چه چالش هایی روبرو هستند.

ثبات: مخاطبان شما باید بدانند که از شما چه انتظاری دارند و در عین حال مشتاقانه منتظر آینده هستند.

همسو با اهداف تجاری: داستان برند شما باید با اهداف کسب و کار شما همسو باشد و در تمام زمینه های کسب و کار شما – از جمله بازاریابی، فروش، و تمام ارتباطات داخلی و خارجی- یکپارچه شود.

مطالعه کنید
مشاوره کسب و کار اردبیل

برانگیختن اقدام: جایی در داستان خود بیابید – همانطور که بازار را با الکساندر مقایسه کنید – برای ایجاد دعوت به عمل و تشویق مخاطب به مشتری شدن.

داستان برند خود را در 7 مرحله ترسیم کنید

تعریف داستان برندتان پایه های استراتژی بازاریابی شما را می گذارد.

می‌توانید از داستان برند خود به عنوان قطب‌نما برای محتوا، ارتباطات و کمپین‌های بازاریابی استفاده کنید.

الگوی داستان سرایی برند Semrush را بگیرید (رایگان است!) و مراحل زیر را برای ساخت موفقیت آمیز دنبال کنید.

مرحله 1: داستان اصلی خود را مشخص کنید

همه ما اصطلاح “داستان مبدا” را شنیده ایم. این جایی است که شما و شرکتتان از آنجا آمده اید و اتفاقاتی که شما را به امروز رسانده است.

ساختن داستان اصلی شما بخش مهمی از داستان سرایی برند شما است و باید اهداف شخصی و ارزش های شما را در بر گیرد. گنجاندن اهداف و ارزش‌های خود به شما کمک می‌کند تا درک کنید که چگونه تجربیات شخصی شما ممکن است بر اهداف و مأموریت شرکت شما تأثیر بگذارد.

برای مثال، Fire Department Coffee شرکتی است که توسط کهنه کار نیروی دریایی ایالات متحده و آتش نشان سابق لوک اشنایدر تأسیس شده است.

اشنایدر سابقه آتش نشان و کهنه سرباز خود را بخشی از داستان اصلی FDC کرده است. زمانی که ایده راه‌اندازی FDC به وجود آمد، او به دنبال یک دمنوش قوی بود تا بتواند تغییرات طاقت‌فرسا را ​​پشت سر بگذارد.

این شرکت به ریشه های خود نزدیک است و اغلب از ابتکارات کهنه سربازان و اولین پاسخ دهندگان در این فرآیند حمایت می کند.
تصویر کوچک ویدیوی یوتیوب

ایجاد سفر خود به امروز می تواند به شناسایی تجربیات شخصی خاص برای استفاده در داستان سرایی برندتان کمک کند. همچنین می تواند به ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان شما کمک کند.

در داستان اصلی شرکت خود، به این موارد فکر کنید:

  • چرا ایجاد شد؟
  • چه کسی آن را تأسیس کرد؟
  • چگونه تاسیس شد؟
  • چشم انداز شرکت چیست؟
  • چه موفقیت هایی داشته اید؟
  • با چه چالش هایی روبرو بوده اید؟
  • چگونه بر آنها غلبه کردید؟

دانلود کتاب برنامه نویسی پایتون

مرحله 2: سفر قهرمان خود را بسازید

The Hero’s Journey یکی از محبوب ترین الگوهای داستان سرایی است که می توانید برای ساختن داستان برند خود از آن استفاده کنید.

این الگو از یک قوس عاطفی پیروی می کند که به شدت با مصرف کنندگان در مواد بازاریابی طنین انداز می شود.

قهرمان – مشتری بالقوه برند شما – و رفتارهای آنها به وضوح مشخص است. توضیح می دهد که آنها با چه اختلالی مواجه شدند، راه حل شما چگونه مشکل آنها را حل کرد و نتیجه نهایی.

مستندسازی سفر قهرمان خود را با پاسخ دادن به سوالات زیر شروع کنید:

  • قهرمان تو کیه؟
  • نیازها و خواسته های آنها چیست؟
  • مشکل آنها چیست و اکنون چگونه آن را حل می کنند؟
  • چگونه برند شما می تواند برای کمک به آنها وارد عمل شود؟
  • آنها چگونه در مورد شما خواهند شنید؟
  • چه راه حلی ارائه می دهید؟
  • تحول و آینده بهتر چگونه است؟
  • دفتر برنامه ریزی داری؟

داستان سرایی برند – سفر قهرمان

برای مثال، کوکاکولا در سال 2018 تبلیغی را راه‌اندازی کرد که با تبلیغات آموزشی در مورد ماه مبارک رمضان به دنبال اسلام‌هراسی بود. بخشی از سنت آن پیروی از روزه سخت روزانه از سحر تا غروب آفتاب است.
تصویر کوچک ویدیوی یوتیوب

مطالعه کنید
کسب و کار با 200 میلیون تومان

قهرمان ما، یک زن جوان مسلمان، اتوبوس خود را از دست می دهد و مجبور می شود از یک شهر شلوغ عبور کند. در طول پیاده روی او تشنه تر و خسته تر می شود و در طول راه با تبعیض روبرو می شود.

یک دونده جوان قهرمان را در حال تقلا می بیند و دو بطری کوکاکولا می خرد. دونده یک بطری به قهرمان می دهد که منتظر می ماند تا یک جرعه بنوشد تا خورشید غروب کند. دونده، در ابتدا ناباور، می فهمد که چه اتفاقی می افتد و با قهرمان منتظر می ماند.

در نهایت، هنگامی که خورشید غروب می کند، هر دو شخصیت با هم از کوک های خود لذت می برند.

این سفر یک قهرمان کلاسیک است که چالش‌هایی را ارائه می‌کند که با غلبه بر آن‌ها به پیروزی ختم می‌شود، در حالی که هم نوشیدنی‌های کوکاکولا و هم قدرت برند برای متحد کردن مردم از فرهنگ‌های مختلف را ترویج می‌کند.

مرحله 3: به شخصیت برند خود فکر کنید

اکنون می توانید شخصیت برند خود را بسازید.

این باید شامل اعمال ویژگی های انسانی در برند شما باشد و بر اساس شخصیت مشتریان و ترجیحات آنها باشد.

یک شخصیت برند به خوبی تعریف شده به شما کمک می کند تا با مشتریان خود در سطح عمیق تری ارتباط برقرار کنید.

می توانید از چارچوب کهن الگوهای برند زیر برای کمک به ایجاد شخصیت برند خود استفاده کنید.
انواع شخصیت برند

کهن الگوهای برند نشان دهنده تیپ های شخصیتی کلیدی هستند که می توانید از آنها برای شناسایی شخصیتی که در بازار هدف شما یافت می شود استفاده کنید.

چارچوب ابزاری است که برای اولین بار توسط کارل یونگ بر اساس 12 کهن الگو توسعه داده شد.

هر کهن الگو مجموعه ای از احساسات و تداعی های خاص خود را دارد. کسب‌وکارها می‌توانند بر اساس چرخ بالا انتخاب کنند که کدام کهن الگو بیشتر با شخصیت آنها مطابقت دارد.

شما می توانید کهن الگوی نام تجاری خود را با شخصیتی که توسط مشتریان تجسم یافته است هماهنگ کنید. این امر داستان سرایی برند شما را بیشتر تقویت می کند. در این پست وبلاگ می توانید اطلاعات بیشتری در مورد کهن الگوهای برند بیابید.

بیشتر بخوانید: کسب و کار با 200 میلیون تومان

بیایید به یک مثال واقعی نگاه کنیم:

GEICO، شرکت بیمه، یکی از بزرگترین شرکت ها در ایالات متحده است که با داستان سرایی برند خود کمک می کند.

با استفاده از عبارات به یاد ماندنی و سرگرم کننده، سخنگویان تخیلی – مانند GEICO Gecko – بیمه‌گر شخصیتی برای برند ایجاد کرد و از مردم دعوت کرد تا روایت برند آن را خریداری کنند.
نمونه داستان سرایی برند
جکو GEICO، نام واقعی مارین

مرحله 4: هدف و ارزش های برند خود را مشخص کنید

اکنون می توانید هدف و ارزش های برند خود را مشخص کنید. آنها به عنوان قطب نمای شما در هنگام ساختن داستان ها عمل می کنند و اطمینان حاصل می کنند که بزرگترین اهداف برند شما را برجسته می کنند.
هدف برند

هدف برند باید یک جمله باشد که ارزشی را که شما در زندگی مشتریان خود ایجاد می کنید، بیان کند. باید بر اساس داستان برند شما باشد.

در اینجا چند نمونه از برندهای معروف آورده شده است:

کبوتر: برای کمک به زنان در همه جا که با ظاهر خود رابطه مثبتی ایجاد کنند و به آنها کمک کند تا پتانسیل کامل خود را درک کنند.
پاتاگونیا: برای ساختن بهترین محصول، آسیب غیرضروری وارد نکنید و از تجارت برای محافظت از طبیعت استفاده کنید.
شهود: برای تقویت رفاه در سراسر جهان.

مطالعه کنید
کسب و کار شمع سازی

ارزش های برند

شما همچنین باید چهار تا پنج ارزشی را که برای شرکت شما مهم است، مشخص کنید و دلیل آن را مشخص کنید.

ارزش های برند عالی باید شما را از سایر برندها متمایز کند. سعی کنید آنها را واضح و مختصر نگه دارید.

چند نمونه:

آدیداس: عملکرد، اشتیاق، صداقت، تنوع
Cars.com: دسترسی، راحتی، کاهش ریسک، نام تجاری/وضعیت
زارا: زیبایی، وضوح، کارکرد، پایداری

نمونه داستان سرایی برند

بیشتر بخوانید: مجوز های مورد نیاز کسب و کار اینترنتی

مرحله 5: داستان برند خود و هدف آن را تعریف کنید

داستان برند خود و پیام هایی را که می خواهید منتقل کند تعریف کنید. این می‌تواند شامل داستان شرکت و روایت برندی باشد که می‌خواهید برای مخاطبان خود بسازید و آنچه می‌خواهید الهام بخش مخاطبان باشد.

اهداف بالقوه برای ساختن داستان شما شامل رشد درآمد، ترافیک ارگانیک، افزایش فالوور یا ایجاد آگاهی بیشتر از برند شما است.

در دو ستون، اهداف خود و منابع موجود را که می توانید برای دستیابی به آنها روی آنها حساب کنید فهرست کنید. این منابع نباید فقط مالی باشند. یک محصول محبوب یا فالوورهای بزرگ در رسانه های اجتماعی منابعی هستند که می توانند اهداف داستان سرایی برند شما را پیش ببرند.

بیایید به مثال دیگری نگاه کنیم.

بلولند که محصولات پاک کننده سازگار با محیط زیست می فروشد، توسط سارا پیجی یو زمانی که او تازه مادر شد، تاسیس شد. وقتی سارا متوجه شد که چقدر پلاستیک یکبار مصرف استفاده می کند، از اینکه فهمید چگونه میکروپلاستیک ها می توانند به غذا و آبی که به کودکش می داد راه پیدا کنند، وحشت کرد.

این زمانی بود که او Blueland را برای فروش محصولات سازگار با محیط زیست در بسته بندی های قابل استفاده مجدد ایجاد کرد.
نمونه داستان سرایی برند

سارا ماموریت خود را در وب سایت شرکت منتشر کرد و از داستان خود استفاده کرد و از آن برای جذب افراد همفکر و تبدیل آنها به مشتری استفاده کرد.

مرحله 6: داستان برند خود را بنویسید

با این انبوه اطلاعات، اکنون آماده نوشتن داستان برند خود هستید. در 200 تا 300 کلمه، مطمئن شوید که داستان برند شما به سوالات کلیدی در مورد چالش ها و نیازهای مشتریان شما، چرایی وجود برند شما و ماموریت برند شما پاسخ می دهد. میتوانید سفارش این داستان سرایی را به ما بدهبد در صفحه سفارش تولید محتوا متنی.

در اینجا چند نکته سریع برای بررسی وجود دارد:

  • مشتری شما در چه زمینه ای فعالیت می کند؟
  • چالش ها و نیازهای آنها چیست؟
  • چرا برند شما وجود دارد؟
  • ماموریت آن چیست – چگونه زندگی قهرمان خود را تغییر می دهید؟
  • چه آینده ای برای برند خود متصور هستید؟
  • شرکت شما چه چیز منحصر به فردی می تواند ارائه دهد؟

علاوه بر این سوالات، زمانی را برای ایجاد لحن صدای برند خود اختصاص دهید. این می تواند شامل تفکر در مورد دستورالعمل های سبک برند و دستورالعمل های نوشتن باشد.

برای نشان دادن، بیایید در مورد Mailchimp – یک ابزار اتوماسیون بازاریابی و بازاریابی ایمیلی صحبت کنیم.

هنگامی که این سرویس راه اندازی شد، طلسم میمون کارتونی آن فردی و لحن غیررسمی آن به این سرویس کمک کرد تا برای مخاطبان هدف خود از مشاغل کوچک برجسته شود.
نمونه داستان سرایی برند
منبع:

مطالعه کنید
کسب و کار زود بازده با سرمایه کم

https://www.emailaudience.com/what-is-mailchimp/

هنگامی که این شرکت پلتفرم بازاریابی یکپارچه جدید خود را در سال 2019 منتشر کرد، قوس های شخصیتی بنیانگذاران و بیانیه ماموریت شرکت را در یک پست وبلاگ قرار داد تا داستان برند را گسترده تر کند و برای پایگاه خود جذاب باشد.

مرحله 7: داستان برند خود را به اشتراک بگذارید و توسعه دهید

داستان برند خود را در کل سازمان به اشتراک بگذارید. داستان برند باید به عنوان روایت همه چیز در شرکت شما باشد.

این شامل استفاده از داستان سرایی شرکت برای اطلاع رسانی کمپین های بازاریابی و روابط عمومی و همچنین نحوه اداره منابع انسانی و مدیریت تیم های فروش شما می شود.

داستان نام تجاری خود را در حین ورود به سیستم، شاید از طریق یک ویدیوی توضیحی، با کارمندان به اشتراک بگذارید تا به درستی ماهیت نام تجاری خود را به اشتراک بگذارید.

داستان برند شما همچنین باید پایه و اساس استراتژی بازاریابی محتوای شما را تشکیل دهد. هنگام ایجاد برنامه های محتوا، تولید محتوا، و هنگام آوردن نویسندگان و تولیدکنندگان جدید به شرکت خود از آن به عنوان نقطه شروع استفاده کنید.

داستان برند خود را به یک “سند زنده” تبدیل کنید که با شرکت شما تکامل می یابد. به طور مرتب آن را مرور کنید و مطمئن شوید که بازخورد مشتریان شما را منعکس می کند.

Whole Foods یکی از نمونه های برندی است که در استفاده از داستان سرایی در بازاریابی محتوا تسلط یافته است.

آیا میدانید درآمد طراحی سایت در ایران چقدر است؟

نمونه داستان سرایی برند

سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای چندملیتی از رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ خود برای به اشتراک گذاشتن محتوای آموزشی، دستور العمل‌ها و نکات مفید برای والدین استفاده می‌کند تا محصولات خود را به شکلی نامحسوس تبلیغ کنند.

Whole Foods داستان برند خود را تعریف می‌کند تا چیزی فراتر از غذا باشد، بلکه در مورد داشتن یک زندگی سالم است. این شرکت از داستان سرایی برای برجسته کردن هدف خود – «تغذیه مردم و سیاره زمین» – و ارزش‌های اصلی خود استفاده می‌کند.

اینها شامل حمایت از یک تجربه محلی و تمرین نظارت بر محیط زیست برای ایجاد انگیزه و مشارکت در مشتریان است.

از ابزار تحقیق موضوعی Semrush برای یافتن موضوعات همسو با داستان و مشتریان خود استفاده کنید. موضوعی را وارد کنید که می‌خواهید در آن محتوا ایجاد کنید و موضوعات فرعی مرتبط و ایده‌های دیگری را دریافت کنید که با مخاطبان شما طنین انداز شود.

بخوانید: چک لیست سئو را برای ارتقا سئو برند خود!

نتیجه

بسیاری از مصرف‌کنندگان خریدهای خود و برندهایی را که حمایت می‌کنند به عنوان بسط هویت و ارزش‌های خود می‌نگرند.

آن‌ها می‌خواهند احساس کنند بخشی از جامعه‌ای هستند که با آن ایده‌آل‌های مشترکی دارند.

به همین دلیل است که باید داستان برند خود را تعریف کنید و آن را از طریق بازاریابی داستان برند تقویت کنید. به این ترتیب، نام تجاری شما قبل از رقیب شما به ذهن مخاطبان هدف شما خواهد رسید.

داستان برند شما باید از طریق بازاریابی محتوای شما اجرا شود. چه در وب سایت شما، یک وبلاگ یا کانال های رسانه های اجتماعی باشد، به آن داستان و همچنین لحن صدای خود پایبند باشید.

داستان سرایی برند یکی از بهترین راه‌ها برای متمایز کردن برند، ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان هدف و ایجاد پایگاهی از مشتریان پایدار است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *