محتوای زرد چیست؟ چگونه تیتر زرد بنویسیم؟

?>

محتوای زرد چیست؟ چه کسی میتواند محتوای زرد بنویسد؟ تیتر زرد باید چگونه باشد؟ پاسخ به سوالات مطرح شده در ادامه مقاله!. تولید محتوا به شیوه ها و روش های مختلف و با هدف های متفاوتی صورت میگیرد که برخی از آنها در راستای اهدافی سازماندهی شده و مفید هستند و برخی نیز صرفا برای بزرگ نمایی و گاها خالی از هر گونه ارزش مادی و معنوی.

استراتژی تولید محتوا چیست؟ را بخوانید تا پیش زمینه درستی از تولید محتوا داشته باشید. یکی از روش های تولید محتوا که میتوان گفت سابقه ای بسیار طولانی دارد و در طول تاریخ پیشنه ای مبسوط را به خود اختصاص داده است بحث محتوای زرد است که در گذشته مورد استفاده بسیاری از روزنامه نویسان بوده و امروزه به شکلی جدید در فضاهای اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد بنابراین برای باز شدن مفهوم محتوای زرد اشاره ای به تاریخ تولد آن خواهیم داشت:

تقریبا در اواخر قرن هجدهم میلادی در غرب روزنامه های زیادی با سرعتی رو به رشد چاپ و منتشر میشدند که روزنامه نگاری زرد نیز یکی از انهاست در حقیقت بنیان روزنامه نگاری زرد نه از جهت محتوای آن بلکه از نظر جلب مخاطب به سبب روزنامه نیویورک سان بود. در این نشریه روزنامه ها با قیمت بسیار ارزان و کم چاپ میشدند و اغلب با تیتر هایی بزرگ که بر روی دیوراهای شهر نصب میشدند تا مردم بتوانند به راحتی انها را بخوانند و از اخبار مطلع شوند در حقیقت علت این چاپ درشت تیتر ها ارزان بودن روزنامه ها بود زیرا معتقد بودند که روزنامه هایی که با ارزش یک پن هستند چندان ارزش ندارند که نیاز باشد وقت زیادی را برای خواندن آن بگذارند به همین دلیل به گونه ای چاپ میشود که بتوان به صورت گذرا انها را خواند.

محتوای زرد چیست؟

این روزنامه ها اغلب مردمی بودند و برای مردم چاپ میشد و کاملا مردم پسند بود که رفته رفته در قرن نوزدهم این روزنامه ها از تولید خبر برای مردم به تولید خبر برای بازار تغییر مسیر دادند. بعد از روزنامه  نیوسان نشریات زیادی پا به عرصه گذاشتند و به صورت رقابتی با ارائه موضوعات و محتوای مختلف به فعالیت پرداختند مانند روزنامه های افرادی مثل ژوزف پولتیزر و ولیام راندولف هرست که نشریاتی را در رقابت با یکدیگر چاپ میکردند.

ابتدا پولیتزر در نشریه خودش با استفاده از ابتکار خود از یک شخصیت کارتونی به نام بچه زرد استفاده کرد سپس هرست نیز در یک اقدام تقلیدی همان شخصیت را به صورت کاریکاتور سفارش و مورد استفاده قرار داد به این شکل بچه زرد نماد و سنبل این روزنامه ها برای رقابت شد که در روزنامه هایی با ضمیمه های رنگی و عکس هایی بزرگ در روزنامه چاپ میشد و به این ترتیب روزنامه های زرد در قرن نوزدهم از شهرت بسیاری برخوردار شدند. بنابراین روزنامه زرد بر پایه محتوایی مردم پسند و با قیمت ارزان منتشر میشد و توانست در جهت جلب رضایت مخاطب نیز به خوبی فعالیت کند.

افزایش ورودی گوگل [تضمینی] تکنیک و روش های افزایش بازدید سایت در سال 2022

با تکیه بر این تاریخچه به خوبی میتوان معنا و مفهوم محتوای زرد را متوجه شد به این ترتیب که محتوای زرد رفته رفته از روزنامه های و مجله ها فراتر رفت و با ورود به شبکه های مجازی و اینترنت شکل گسترده تری را به خود گرفت و طبیعتا مخاطبان بیشتری را نیز جذب کرد.

تعریف محتوای زرد در سال 2022

در تعریف محتوای زرد باید گفت که محتوای زرد دارای یک تیتر و یک بدنه است که در حقیقت یک تیتر جنجالی دارد در مورد یک سوژه پرطرفدار در فضای اجتماعی است که دارای کلمات مبهم و البته ساده و قابل فهم است و با استفاده از روش هایی خاص در جهت ترغیب مخاطب نوشته میشود و محتوای آن میتواند پیرامون زندگی و حواشی افراد معروف و یا به اصطلاح سلبریتی  و یا موضوعات داغ روز باشد که به صورت اغراق آمیز و جنجالی و حتی غیر واقعی منتشر شود. در حقیقت محتوای زرد بیشتر به صورت عامه پسند ارائه میشود و اغلب اخبار و محتوایی که ارزش چندانی ندارد و صرفا برای بزرگ نمایی و ایجاد یک جنجال ایجاد میشود را مختوای زرد میگویند.

استفاده از محتوای زرد یکی از شیوه های جدید برای بیان اخبار عامه پسند است که در سراسر دنیا نیز استفاده میشود که پیامد های مثبت و منفی خاص خود را نیز به همراه دارد. نکته ای که باید در مورد محتوای زرد بدانید این است که ممکن است همه افرادی که در فضای مجازی فعالیتی را که انجام میدهند ممکن است به گونه ای جهت دهی به سمت زرد نویسی نیز داشته باشد. زیرا در مسئله زرد نویسی ممکن است اصول نوشتن رپورتاژ آگهی درست را بدانند و بسیاری از افراد بی آن که متوجه باشند محتوای زرد را تولید کنند و یا سوار بر موج محتوای زرد شوند لذا به این منظور در این مقاله سعی داریم که شما را با مفهوم محتوای زرد و ویژگی های مثبت و منفی آن آشنا کنیم.

ویژگی ها و شاخصه اصلی محتوای زرد

چارچوب اصلی محتوای زرد بر اساس یک خبر پر حاشیه و با استفاده از اطلاع رسانی جنجالی شکل میگیرد به این شکل که ابتدا در حوزه ای مشخص شده خبری که به نوعی متناسب با سلیقه مخاطبان عامه پسند باشد را مشخص میکند و سپس با روش های مختلفی به برجسته سازی آن میپردازد و به صورت جنجالی و پر سر و صدا اطلاع رسانی میکند.

اغلب زرد نویسان سعی میکنند با ایجاد تیترهایی مبهم و پر حاشیه مخاطب را کنجکاو کنند و او را در پی دانستن ادامه اخبار برای رفع کنجکاوی بکشانند و سعی میکنند حتی اخباری را که از صحت و سقم آن اطلاعی ندارند را ارائه بدهند و یا حتی مسائلی که در هاله از ابهام هست را با گمانه زنی های فراوان آب و تاب بدهند و فضای پر سر و صدا را در فضای اجتماعی ایجاد کنند. بنابراین میتوان گفت شاخصه های مهم در زرد نویسی دو مقوله ایجاد حاشیه و اطلاع رسانی با روش های مختلف و جنجالی است روش هایی مثل: شایعه پراکنی، نشر کذب و دروغ و..

حوزه فعالیتی تولید کنندگان محتوای زرد

با توجه به این که محتوای زرد اغلب به صورت جنجالی و با تکیه بر متدهای برجسته سازی پیش میرود لذا حوزه فعالیت آن نیز به قطع اغلب مرتبط با حوزه های پر حاشیه و مورد توجه مخاطبان است حوزه هایی مثل ورزشی، سیاسی، سینما، تلوزیون و… در حقیقت حوزه هایی که دارای داغ ترین موضوعات جنجالی است و بتوان با اشکال مختلف آنها را برجسته و به مخاطب القا کرد.

برای مثال در سالهای اخیر به وفور مشاهده کرده اید که برخی از حواشی زندگی خوانندگان و یا بازیگران و فوتبالیست ها به صورت بسیار اغراق آمیزی در فضا های مجازی دست به دست میشود و یا وقوع یک مسئله سیاسی و یا حادثه ای بغرنج در جامعه سریعا واکنش زرد نویسان را به دنبال داشته است. سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟  را بخوانید تا سواد لازم درمورد پلتفرم های تولید محتوا را داشته باشید. در حقیقت اغلب این افراد بدون داشتن اطلاع کافی یا سواد لازم در آن حوزه تخصصی اقدام به زرد نویسی میکنند و همین موضوع باعث شده است که تقریبا 90 درصد فعالیت های زرد نویسان کذب و بی پایه و اساس باشد و با دید مثبت به این فعالیت نگریسته نشود.

این روزها شبکه های مجازی مثل اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و… یکی از اصلی ترین برنامه هایی است که محتوای زرد به صورت روز افزون در ان مشاهده میشود و این بالا بودن جم محتوا و میزان کارایی ان به گونه است که اغلب سلبریتی ها و یا شرکت ها و کسب و کارها به صورت خود جوش در صدد ایجاد اخبار جنجالی برای زرد نویسان هستند و تلاش میکنند با قرار گرفتن در لیست اخبار زرد نویسان حاشیه سازی های زیادی را درست کنند و از این طریق بتوانند مخاطبان بیشتری را برای خود جمع کنند.

البته باید در نظر داشت که با توجه به این که بسیاری از مسائل روز مورد توجه مردم و عوام قرار گرفته است و با توجه به گستردگی سرعت پخش اخبار میتوان گفت به سادگی میتوان از تمامی حوزه های جامعه برای تولید محتوای زرد استفاده کرد تا موجی پر سر و صدا را ایجاد نمود. در حقیقت فعالیت های زرد نویسان در چارچوب قانونی تولید محتوا قرار ندارد و به نوعی میتوان گفت اصلا فعالیتی قانونمند تلقی نمیشود و فقط ابزاری سریع برای جلب مخاطبان زیاد است.

اشکال مختلف محتوای زرد

همانطور که ذکر شد در ابتدا محتوای زرد چندان پر و سر و صدا نبود گرچه در ابتدا نیز با تکیه بر اخبار مردم پسند و عامه سعی در جلب توجه داشت و اغلب در روزنامه ها و مجلات مطرح میشد و به صورت متنی و نوشتاری صورت میگرفت. بازاریابی محتوا چیست؟ را بخوانید و نسبت آن را با محتوای زرد درک کنید. اما امروزه با گسترش فضای مجازی و حضور قدرتمند شبکه های مجازی برای بازار گرمی و جلب مخاطب زیاد محتوای زرد نیز به اشکال مختلفی درحال رشد و توسعه است که به صورت تصویری و بصری نیز گسترش پیدا کرده است به طوری که در بسیاری از صفحات اینستاگرام و به طور کل فضاهای اجتماعی شاهد انواع محتواهای زرد و جنجالی به شکل تصویری و بصری و یا نوشتاری هستیم.

در تولید محتوای زرد بسته به نوع جریانی که محتوای زرد پیرامون ان شکل گرفته است با استفاده از اشکال مختلف در زمینه  تولید محتوا دست به اطلاع رسانی میزند به این شیوه که برخی از مسائل و اخبار بوسیله محتوای متنی تاثیر زیادی را بر روی مخاطب میگذارد و نتیجه را حاصل میکند و از طرفی برخی از محتواهای زرد به صورت بصری و تصویری جوابگو خواهد بود بنابراین استفاده از اشکال مختلف برای تولید محتوا بسته به میزان تاثیر گذاری در جنجالی بودن، به یکی از روش های گفته شده صورت میگیرد. برای مثال اگر به آگهی های تبلیغاتی توجه داشته باشید متوجه میشوید که برخی از این آگهی ها به نحو اغراق آمیز با محتوایی جذاب و استفاده از تصویر پردازی های ماورایی سعی در ارائه محتوایی جنجالی و خیره کننده دارند. به هر روی روش هایی که در این شیوه محتوا نویسی استفاده میشود بسیار مورد توجه قرار گرفته است و خواه ناخواه به جذب مخاطب نیز منجر میشود.

نحوه استفاده از محتوای زرد برای جذب مخاطب

در این زمینه روش های زیادی وجود دارد تا زرد نویسان بتوانند با استفاده و کاربرد هر کدام از انها شیوه های مناسبی را  برای جذب مخاطب اتخاذ کنند تا آب و تاب و سر وصدای یک خبر را بیشتر کنند و موجی عظیم را ایجاد نمایند لذا سعی دارند که موضوعاتی را انتخاب کنند که در ارتباط با مسائل روز جامعه باشد تا بتوانند جو متشنج بیشتری را ایجاد کنند و از حوصله و توجه خارج نباشد بنابراین به دلیل بی محتوایی و عدم مستند بودن اخبار این نوع محتوا میبینیم که از کوچکترین مسائل روز بزرگ نمایی های عظیمی ایجاد میشود و میبینم که که بسیاری از مسائل جامعه به همین شکل دستمایه استفاده زرد نویسان میشود و نهایتا با یک چارچوب بی اساس رو به رو خواهید بود..

نکته دیگر اینکه زرد نویسان سعی میکنند موضوع مورد نظر را همراه با بار احساسی جذب کننده بیان کنند تا از طریق برانگیختن احساسات میزان توجه و جذب مخاطب را نیز افزایش دهند. استفاده از این روش برای زرد نویسان در ایران بسیار زیاد دیده میشود و میبینم که گاهی برخی از موضوعاتی که به صورت مستقیم احساس و عاطفه مردم جامعه را تحت الشعاع قرار میدهد دستمایه بسیاری از زرد نویسان قرار میگیرد و حتی تبعات زیادی را به همراه دارد.

اصول تولید محتوای زرد

ممکن است ندانید تولید محتوا چیست؟ پیشنهاد میشود آن را نیز مطالعه کنید. اغراق و بزرگنمایی بیش از حد در موضوعات کوچک و بی اهمیت. در حقیقت ممکن است که گاهی در صفحات اینستاگرام با موضوعات و تیتر هایی اغراق آمیز  و در عین حال مبهم و جذاب بر بخوریم که احساس کنجکاوی را در ما برانگیزد و ما با خواندن مطالب و گذشتن از ابهامات و اغراق ها در اساس با موضوعی کاملا بی اهمیت و بی اساس رو به رو باشیم. بنابراین قدرت اغراق در زرد نویسی یکی از نکات بسیار مهم در جذب مخاطب است.

ایجاد ابهام: یکی از شیوه ها و مولفه های مهم در تولید محتوای زرد ایجاد ابهام در موضوع مورد نظر است لذا در این شیوه سعی میشود تا مطالب را با تیترهایی که مبهم هستند مخاطب را به بهانه رفع ابهام به دنبال خود بکشاند  و به این شیوه میزان جذب ان را نیز افزایش دهد.

ایجاد حس وسوسه انگیز در مخاطب: در بیان بسیاری از مطالب سعی میشود تا محتوا را به گونه ای ایجاد کنند که حس وسوسه انگیزی را به مخاطب القا کند تا به این شیوه بتوانند مخاطب را جذب کنند.

تولید محتوای به این شکل دارای حساسیت بسیار بالایی است و به گونه ای حرکت بر روی یک لبه تیز است که با کوچکترین کلمه و حرفی تبدیل به یک خبر جنجالی و پر صدا شود و یا اینکه بر عکس تبدیل به یک خبر بی محتوا و بدون اهمیت باشد بنابراین در این شیوه در انتخاب و نوع بیان و کلمات به خوبی دقت میشود و از کلماتی که دارای ابهام است و بتواند کنجکاوی مخاطب را برانگیزد باید استفاده میشود تا بتوان یک محتوای زرد پر مخاطب را ایجاد کرد.

از طرفی باید از میان موضوعات مختلف به دنبال موضاعاتی هستند که اغلب عامه پسند باشند و برای مخاطب جذابیت و محبویت لازم را داشته باشند. از همین روست که بیش از پنجاه درصد از محتواهای زرد پر مخاطب و جنجالی مرتبط با زندگی سلبریتی ها و سیاست مداران و… است زیرا با توجه به این که این قشر خاص در مرکز توجه عموم مردم قرار دارند و گاهی به دلیل محبوبیت بالا و یا خبر سازی هایی که پیرامونشان وجود دارد به تیتر اول زرد نویسان تبدیل میشوند و از سمت مخاطبان زیادی نیز مورد استقبال و دنبال کردن قرار میگیرند.

برجسته سازی یکی از اصلی ترین متد ها برای تولید محتوای زرد است به این شکل که یک خبر و یا حاشیه مطرح شده را با استفاده از کلماتی که برجسته سازی بالایی را در متن ایجاد میکنند  میتوانند محتوایی جذب کننده را برای مخاطب ایجاد کنند.

میزان استقبال از محتوای زرد در فضای مجازی به چه شکل است؟

زمانی که یک فعالیت چه درست و چه غلط به صورت روز افزون رشد میکند به خوبی مشخص میکند که مورد استقبال قرار گرفته است. کسب درآمد از تولید محتوا و معرفی روش های تضمینی و پولساز از طریق آن را یاد بگیرید همچنین محتوای زرد نیز به دلیل استقبالی که از سمت عموم مردم دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است و لذا این گونه محتوا نیز بر طبق خواست و موضوعات جذاب مردم و عوام پیش میرود به این ترتیب میبینیم که محتوای های زرد بسیار از سمت توده مردم مورد توجه قرار میگیرند.

در حقیقت رشد و فراگیر شدن فضای عمومی و ورود همه مردم به این فضا باعث شد که قشر عظیمی از مردم مخاطب بسیاری از اخبار قرار بگیرند و این گستردگی در کنار عامه پسندی باعث شد تا محتوای زرد نیز موضوعاتی را دنبال کند که مردم نسبت به ان مشتاقند و لذا از تمامی مسائل و اخبار استفاده میکند تا بتواند این استقبال را از دست ندهد. در حقیقت در نگاهی واقع بینانه متوجه خواهیم شد که اغلب افراد و کاربران در اینستاگرام و یا فضاهای اجتماعی دیگر در این محیط ها فعالیت خاصی انجام نمیدهند و اغلب برای سرگرمی و گذران وقت در این محیط ها حضور دارند و به این شکل چنین افرادی طعمه اصلی زرد نویسان قرار میگیرند و بی ان که خود متوجه باشند در جهت پوشش اهداف این شخاص اقدام میکنند.

ویژگی های منفی محتوای زرد

اصولا محتوای زرد اغلب به دلیل تکیه بر دو اصل بزرگنمایی و حاشیه سازی پیش میرود و برای رسیدن به چنین منظوری سعی دارد از هر چیزی برای ایجاد یک محتوای زرد استفاده کند و لذا میبینم که اغلب بر پایه اخبار دروغ و کذب و بی اساس پیش میرود که هیچ منبع موثقی ندارد و لذا این موضوع یکی از وجوه منفور محتوای زرد است که اغلب تولید کنندگان محتوا این نوع محتوا را قبول ندارند.

از طرفی یکی دیگر از نکات منفی این نوع محتوا سرک کشیدن به خصوصی ترین مسائل زندگی سلبریتی ها و شخصیت های مشهور است و لذا با استفاده از چنین موضوعات پیش پا افتاده ای سعی میکند تا توجه مخاطب را جلب نماید که در حقیقت زمینه را برای سودجویی بسیاری از افراد نیز فراهم میکند.

علاوه بر این نکات منفی تولید محتوا در این شکل نیز در مسائل تبلیغاتی نیز بسیار دیده میشود و لذا اغلب دیده ایم که بسیاری از کسب و کارها با استفاده از موجی که زرد نویسان در فضای مجازی ایجاد کرده اند دست به تبلیغات میزنند و سعی میکنند از این طریق به نفع خود استفاده نمایند. اما باید در نظر داشت که در حقیقت محتوای زرد عملکردی منفی است لذا در بیشتر موارد اخبار بی پایه و اساس آن سبب لطمه خوردن به هویت کاری و شغلی میشود و سبب بی آبرویی و از بین رفتن بسیاری از چارچوب ها شده است لذا مخاطبان حرفه ای در اساس از محتوای زرد دوری میکنند و به محض دیدن انواع مختلف محتوای زرد چه نوشتاری و چه بصری نسبت به آن بی اعتماد میشوند.

پرهیز از تولید محتوای زرد

بنابراین در اغلب موارد باید از تولید محتوای زرد پرهیز کرد چرا که علاوه بر آسیب هایی که ایجاد میکند مخاطبان حرفه ای را نیز از بین میبرد و حتی ممکن است که توسط خود برنامه نیز بلاک یا ریپورت شوید. آموزش مقاله‌ نویسی انگلیسی را کسب کنید در این صورت شما اصول تولید محتوای مقالات انگلیسی و محتوای زرد با می‌آموزید. لذا اگر به دنبال تولید محتوا در این شکل هستید سعی کنید از روش های درست و قانونمند ان و با استفاده از متدهای هدفمند پیش بروید تا بتوانید از این طریق مخاطبانی حرفه ای نیز داشته باشید و از پرداختن به موضوعات عامه پسند و بی اصل و اساس دوری کنید.

اساسا کذب و دروغ یکی از راه های نادرست در این شیوه است و ممکن است که این روش ها تا حدودی پاسخگو باشند اما در بلند مدت قطعا ارزش خود را از دست خواهند داد و بسیاری از مخاطبان متوجه خواهند شد و حتی ممکن است که در نهایت به از دست دادن مخاطبان نیز منجر شود. لذا در یک دید واقع بینانه میتوان گفت ممکن است که روش های زرد نویسی موثر باشد و در کوتاه ترین زمان پاسخ گوی خوبی برای رفع برخی از نیازها باشد اما قطعا در بلند مدت اثر اولیه خود را از دست خواهد داد کما اینکه امروزه بسیاری از فعالیت های زرد نویسان به حاشیه رانده شده است و از مرکز توجه مردم نیز خارج شده است.

آیا تولید محتوای زرد مختص گروه خاصی است؟

با توجه به این اینکه اغلب محتواهای زرد در خصوص مسائلی پیش پا افتاده و صرفا جنجالی پیش میروند اغلب برای افراد که در زمینه تولید محتواهای تخصص فعالیت میکنند چندان باب میل و توجه نیست. و اغلب سعی بر این دارد که مطابق با خواسته عامه مردم و استفاده از مسائل کم اهمیت پیش برود لذا به طور کلی میتوان گفت که تولید محتوای زرد بیشتر برای تشویش و ترغیب اذهان عمومی است که با ایجاد حاشیه و بزرگ نمایی و اغراق در یک موضوع خاص و کم اهمیت، جنجالی را به پا کند لذا میتوان گفت در اغلب موارد بحث برپایی جنجال است و سود و منفعت خاصی را به دنبال نخواهد داشت و ممکن است هر فردی به طور ناخواسته وارد تولید محتوای زرد شود از همین روست که گاهی با استفاده از همین محتوای زرد در جهت تبلیغات و توسعه کسب و کارها نیز استفاده میشود.

سفارش تولید محتوا رپورتاژ آگهی دارید؟ ما برای شما محتوای آگهی های اینترنتی را با بهترین کیفیت خواهیم نوشت.

سایت های زرد نیز فعالیت خاصی در این زمینه ندارند و اگر به این سایت های نیز سر بزنید متوجه میشود که عملا موضوع خاص قابل توجه ای را ندارند و لذا میبیند که در این سایت ها  مطالب زرد بی پایه وجود دارد یا برخی از تصاویر و مطالب و مقالات زرد که به جهت بزرگ نمایی در آن قرار گرفته است و هیچ موضوع خاصی در آن وجود ندارد.

در حقیقت برخی از صاحبان این سایت ها با قرار دادن موضوعاتی که تماما دارای اخبار و محتوای زرد و عامه پسند  را در جهت افزایش تعداد مخاطبان خود در نظر گرفته اند تا از طریق جذب مخاطب بتوانند به تبلیغات و کسب درامد نیز نزدیک شوند در این شیوه هدف اصلی میتواند جذب دنبال کننده در جهت رسیدن به درآمد باشد به این معنی که برخی صفخات و سایت ها در ابتدا با قرار دادن موضوعات عامه پسند و زرد در سایت ها توجه تعداد زیادی از مخاطبان را به خود جلب میکنند بدون اینکه خط فکر مشخص و یا راه و روش ثابتی را در صفحات خود ارائه دهند و لذا بعد از جذب دنبال کننندگان لازم در جهت کسب درامد فعالیت خود را آغاز میکنند.

آیا میتوان از محتوای زرد در جهت کار و سود و منفعت استفاده کرد؟

با توجه به اینکه بسیاری از کسب و کارها از طریق فضای مجازی رشد و رونق زیادی پیدا کرده است لذا بسیاری از کسب و کارها نیز سعی بر این دارند تا با استفاده از فعالیت هایی که در فضای مجازی صورت میگیرد بتوانند توسعه ای بیش به فعالیت خود بدهند. هزینه تولید محتوا متنی برای سایت چقدر است؟ آیا نمیدانید برای تولید محتوا زرد چقدر باید هزینه کنید؟ از این رو یکی از فعالیت هایی که در فضای مجازی باعث افزایش تعداد مخاطبان و دیده شدن بسیار میشود همین محتوای زرد است از این رو بسیاری از افراد و کسب و کارها به دنبال این هستند که تا با استفاده از محتوای زرد کسب و کار خود را گسترش دهند و به اصطلاح دیده شوند.

در این زمینه با توجه به حساسیتی که محتوا زرد دارد باید بدانید که قبل از اینکه کسب و کار خود را از این طریق به نظر عموم مردم برسانید بهتر است که ابتدا به خوبی با محتوای زرد و کارشناسان متخصص در این حرفه مشورت کنید تا بتوانید از آن نتیجه ای مطلوب را دریافت کنید. لذا باید در نظر داشته باشید که زمانی میتوان از محتوای زرد برای توسعه کسب و کار استفاده کرد که در مقطع زمانی درست و با حاشیه هایی متناسب با کسب و کار خود را تبلیغات همسویی را  ارائه دهید به این معنی که زمانی که محتوای زرد و جنجال پیش رو در ارتباط با حوزه و فعالیت کاری شما باشد و همسو با هویت کاری شما قرار داشته باشد.

لذا از طریق روش های درست آن با استفاده از محتوای زرد کسب و کار خود را گسترش دهید. اما در شکل منفی و نابخردانه ان میتواند آثار منفی زیادی را در جهت نابودی کسب و کار شما ایجاد نماید لذا در صورتی که میخواهید از این نوع روش برای توسعه استفاده نمایید دقت لازم را داشته باشید.

برای مثال یکی از روش هایی که به شما کمک میکند تا با ریسک کمتری از این روش استفاده کنید استفاده از هشتگ هاست که در اینستاگرام نیز بسیار مورد توجه است مثلا اگر کسب و کار شما در زمینه تولید کیف و کفش است شما میتوانید با در نظر گرفتن اصلی ترین مسئله روز که به صورت مطالب زرد در اینستاگرام دست به دست میشود یا به اصطلاح خبر داغ وایرال شده در شبکه مجازی را در نظر بگیرید و در راستا تبلیغات خود و در لا به لای هشتگ هایی که برای حرفه خود در نظر میگیرد یکی از هشتگ های خبر های داغ را نیز قرار دهید تا در این صورت کسب و کار خود را به نظر بسیاری از افرادی که ان خبر را دنبال میکنند برسانید و تبلیغات خود را انجام دهید.

اخبار زرد

یکی از زیر شاخه های تولید محتوای زرد ارائه اخبار زرد است به این شکل که در این نوع خبرها با تکیه بر روش های تولید محتوای زرد سعی میشود یک سری خبرها به صورت اغراق آمیز منتشر شود حال از کجا متوجه شویم که چه خبری زرد است و چه خبری زرد نیست؟ آیا تولید محتوا در یوتیوب جرم است؟ به عنوان یکی از اخبار حوزه تولید محتوا دیجیتال را نیز بخوانید.

در این زمینه در ابتدا باید موضوع اخبار و محتوای زرد را بدانید لذا در مواجه با اخبار مختلفی که ارائه میشود باید به دنبال این باشید که تا چه میزان خبرهایی که گفته میشود بر پایه منطق و مستند هستند و تا چه میزان حاشیه سازی بر روی انها بالاست. بنابراین در مواردی که با اخباری مواجه میشود که در حقیقت صحت و سقم ندارد و اغلب با استفاده از روش های مختلف بزرگ نمایی شده اند متوجه باشید که با اخبار زرد رو به خواهید بود.

در حقیقت برای بیان اخبار زرد سعی میشود از نوشته ها و تصاویر و حتی موسیقی های برانگیزاننده استفاده شود تا بتوان تاثیر ان را بیشتر کرد لذا در بسیاری موارد خواه نا خواه شنونده و بیننده بسیاری از اخبار زرد در فضاهای مجازی هستیم که با دانستن این موضوع میتوانیم در جهت فرهنگ سازی این موضوع اقدام نماییم.

نحوه تشخیص مطالب زرد

با توجه به انچه بیان شد محتوای زرد در حقیقت دارای ویژگی های اخلاقی و حرفه ای نیست و لذا پی بردن به اینکه چه محتوایی زرد است و چه محتوایی زرد نیست چندان هم سخت به نظر نمی آید یکی دیگر از نکات مهم در مورد زرد نویسی مسئله تیتر زرد و محتوای زرد است که این دو مقوله های تا حدودی متفاوت هستند به این شکل که ممکن است که شما  در جستجوهایی که انجام میدهید با یک سری تیترهای زرد مواجه شوید اما بعد از خواندن تیتر با یک محتوای کاربردی و هدفمند و کاملا موثق رو به رو شوید در حالی که محتوای زرد به طور کامل زرد و در چارچوب ضوابط محتوا نویسی نیست.

در حقیقت نوشتن تیترهای زرد با محتوای آموزنده و کاربردی زمانی اتفاق می افتد که نویسندگان آن با هدف جلب توجه مخاطبان نسبت به کار و یا حرفه خود از تیتر های جذاب و گاها زرد استفاده میکنند تا مخاطب را به سمت خود بکشانند و لذا لزوما هر تیتر زردی دارای محتوای زرد نیست. بنابراین در اینجا به چند نمونه از نکاتی که باید برای تخشیص در نظر بگیرید را بیان میکنیم:

اول اینکه محتوای زرد مبهم است و برای شما ادله کافی را برای پاسخ ندارد و مدام با ایجاد ایهامات پی در پی سعی دارد تا از گفتن اصل مطلب دور شود و لذا مدام به مطالب حاشیه پرداخته میشود و ذهن شما را گمراه میکند. تقویم محتوایی چیست؟ آیا میتوانید برای تولید انواع محتوای زرد تقویم محتوایی داشته باشیم؟

خبر هایی با محتوای زرد

عدم منبع موثق: در بسیاری از خبرها و محتواهای زرد شما منبع موثقی را نخواهید یافت و اغلب با برداشتن محتواهای زرد دیگر، به باز نشر یک سری شایعات و مطالب غیر موثق میپردازند.

تیترهای عجیب و خارق العاده: یکی از مهم ترین مشخصه های مطالب زرد داشتن تیتر هایی عجیب و خارق العاده است به طوری که شما با دیدن این تیترها کنجکاو شوید که متن را تا انتها بخوانید استفاده از تیترهای خارق العاده و عجیب با استفاده از گرایش های فرهنگی و مذهبی قشرهای مختلف جامعه یکی از روش های اساسی محتوا نویسان زرد است.

هیجان انگیز بودن محتوا: محتواهای زرد اغلب به صورت آنی و لحظه ای احساست شما را بر می انگیزد تا به این شکل به دنبال ادامه مطلب باشید برانگیختن احساس ترس، دلهره، ترحم و… در شما یکی از ابزارهای مورد استفاده میباشد. در این زمینه نیز تولید محتوا در زمینه های سیاسی و یا مسائل مختلف اقتصادی و فرهنگی صورت میگیرد..

ورود به بخش های زندگی خصوصی افراد: اگر دقت کرده باشید در اغلب مواردی که در ایسنتاگرام در قسمت اکسپلور میروید اخبار بسیاری در مورد زندگی خصوصی اغلب بازیگران و یا به طور کل افراد مشهور تیترهایی پیرامون زندگی خصوصی شان زده میشود تا از این طریق یک محتوای زرد و بی اساس را برای جلب توجه ارائه دهند که طبیعتا موضوعی کاملا غیر اخلاقی و خالی از محیط کاری حرفه ای است.

توصیه های لازم برای فعالان در فضای اینترنتی و شبکه های اجتماعی در زمینه محتوای زرد

با توجه به نکات منفی که در مورد تولید محتوای زرد بیان شد لذا اغلب افرادی که قصد دارند به صورت حرفه ای وارد فعالیت های شبکه های مجازی شوند باید در نظر داشتن باشند که برای اینکه بتوانند مخاطبانی حرفه ای داشته باشند و افضایی امن و کاملا قابل اعتماد را برای مخاطبان خود ایجاد نمایند و از پخش اخبار و رویدادهای پیش پا افتاده بپرهیزند و محتوای غیر مستند را وارد فعالیت های خود کنند.

از طرفی ممکن است که در برخی موراد استفاده از محتوای زرد و یا سوار شدن بر موج محتوای زرد سود رسانی و منفعت قابل توجهی را داشته باشد اما در اغلب موارد جوابگو نیست زیرا حافظه مردم در زمینه محتوای زرد بسیار کوتاه مدت است و با توجه به حجم زیاد و رو به رشدی که در تولید محتوای زرد وجود دارد لذا بهتر است که برای سود رسانی موقت از طریق محتوای زرد عمل نکنید و وارد زرد نویسی و مطالب بی پایه و اساس نشوید.

بنابریان رعایت و حفظ فاصله از نوشتن و بیان مطالب زرد میتوانید فضای قابل اعتمادی را ایجاد کنید و کسب و کار و یا هر فعالیتی را که در اینستاگرام دارید را به درستی و متناسب با قوانین صفحات مجازی پیش ببرید و سعی کنید در جهت اموزش، ارزش آفرینی و ایجاد تجربه فعالیت کنید تا موج سورای بر موضوعات بی پایه.

در حقیقت با توجه به گسترش این نوع محتوا نویسی نمیتوان به طور صد در صد از فعالیت های این چنینی دوری گزید اما باید در نظر داشته باشید که برای شروع هر فعالیتی در اینستاگرام نباید به هر قیمتی کارهای خود را به سمت تولید محتوای زرد بکشانید. از طرفی در اغلب مواقع شرایط به سمتی میرود که اغلب مشاغل چاره ای جز استفاده از روش های زرد برای پایدار نگه داشتن کسب و کار خود ندارند و یا از طرفی برخی از اینفلوئنسرها برای ادامه فعالیت های خود نیاز به داشتن مخاطبان زیادی دارند و لذا این موضوع منجر میشود که در اغلب مواقع راهی جز حرکت در مسیر تولید محتوای زرد ندارند.

اما بهتر است سعی کنید که با تکیه بر دانش و ارائه خدمات سازنده و مفید فعالیتی انسانی و اخلاقی را داشته باشید و به صورت حرفه ای کار خود را دنبال کنید. قبل از انتشار محتوای خود این مقاله را بخوانید چک لیست انتشار محتوا در سال 2022.

در پایان

با توجه به مسائلی که گفته شد محتوای زرد در حقیقت یک فعالیت نادرست در جهت بزرگ نمایی و حاشیه سازی است که در اغلب موارد از روش های غیر اخلاقی و انسانی در آن استفاده میشود و این موضوع باعث شده است که در اکثر مواقع اخبار و محتواهای بی اساس و پایه ای در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

از طرفی با توجه به این که اغلب مخاطبان زرد نویسان توده مردم هستند لذا با دانستن عملکرد و کاردکر های تولید محتوای زرد میتوانید جز مخاطبان حرفه ای باشید و از خواندن و دامن زدن به محتواهای بی پایه و اساس اجتناب کنید.

علاوه بر این با توجه به این که محتوای زرد به عنوان یک فعالیت بدون توقف در حال توسعه است باید در نظر گرفت که در صورت استفاده سودمند و مفید از ان سعی کنید که به صورت هدفمند و در چارچوب با حوزه کاری خود از این روش استفاده کنید؛ زیرا در صورت درست عمل نکردن ممکن است تولید محتوای زرد بر ضد کسب و کار خودتان عملکردی متفاوت و آسیب رسان را داشته باشد.

شرکت واردات کشنده از اروپا را نیز برای خرید انواع کامیون از اروپا دنبال کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *