
برای اینکه یک مشاور تبلیغات و بازاریابی بتواند خدمات مشاوره ای جامع ارائه دهد، مهمترین ویژگی این است که او صاحب رسانه نیست.
در کشور ما بسیاری از افرادی که خود را مشاور تبلیغاتی می دانند ابزار خاصی دارند و این ابزار را بسیار مفید می دانند و نسبت به آن تعصب دارند.
این سوگیری بدون هیچ تحقیقی انجام می شود. به عنوان مثال شرکتی که می تواند یک یا چند بیلبورد را به مدت یک سال در مناقصه سازمان زیباسازی شهرداری خریداری کند، شرکت خود را به عنوان مشاور تبلیغاتی معرفی می کند و تا جایی که روسای شرکت های تبلیغاتی موضوع را پیش می برد.
آنها می دانند که پایان فعالیت حرفه ای آنها چه زمانی است که می توانند مالکیت یک یا چند رسانه را به دست آورند.
به این ترتیب شرکت های پیمانکاری سازمان صدا و سیما خود را بزرگترین مشاور تبلیغاتی می دانند و شرکت های بیلبورددار در تهران و شهرستان ها از آنها پیروی می کنند.
در نهایت، شرکت های ارائه دهنده خدمات گرافیکی مانند شرکت های عکاسی و تبلیغات صنعتی یا خدمات طراحی کاتالوگ و شرکت های ارائه دهنده خدمات بازاریابی الکترونیکی مانند شرکت های ارائه دهنده پنل پیام کوتاه، خود را در سطح بالاتری قرار داده اند. کمتر مشاوره تبلیغاتی.
بیشتر بخوانید: مشاوره کسب و کار اینترنتی
مشاور بازاریابی و تبلیغات
از طرفی شرکت هایی هستند که در زمینه پیاده سازی بازاریابی فعال هستند. این شرکتها به روشهای مختلفی فعالیت میکنند که عمدهترین آنها شرکتهای بازرگانی هستند که نقش آنها ذخیرهسازی قفسه فروشگاهها یا ارائه محصولات شرکتهای دیگر به مصرفکنندگان است.
در واقع شرکت نوع دوم بیشتر به عنوان یک شرکت تبلیغاتی تصور می شود تا یک مشاوره بازاریابی، اما به هر حال خودشان را اینگونه معرفی می کنند!
معلوم است که دو نوع مشاور فوق، یعنی. مشاور بازاریابی و مشاور بازاریابی، مدیران هستند. آنها به این ترتیب از بازاریابی و فروش مراقبت می کنند. و این خلاف قوانین شورای حق است.
بیشتر بخوانید: چطور یک برنامه نویس شویم؟
شرکت مشاوره تبلیغاتی و بازاریابی
موسسات مشاوره تبلیغاتی و بازاریابی و افرادی که از این طریق آنها را انجام می دهند در صورت داشتن شاخص های زیر از قدرت چانه زنی مناسبی برخوردارند.
1- در اختیار داشتن اطلاعات از مطالعات بازاریابی; برای اینکه بتوانیم پیشنهادات موثر و مورد حمایت را در حوزه تبلیغات اجرا کنیم، شناخت کافی از بازار، رسانه و پیام ضروری است. بنابراین مشاوران تبلیغات باید تیم مناسبی برای جمع آوری این اطلاعات داشته باشند.
2- حضور افراد با دانش بازاریابی در گروه. افرادی که حداقل دکترای مدیریت بازرگانی دارند و این افراد مقالات به روز در داخل و خارج از کشور را مطالعه کرده و با بازارهای ایران تطبیق داده اند.
این افراد باید درک علمی از برندینگ و مفاهیم مرتبط با برند داشته باشند تا از تصمیم گیری های غیر یکپارچه و متناقض خودداری کنند.
3- وجود گروهی از افراد مجرب; حضور افراد با تجربه در زمینه فروش، تبلیغات و سازماندهی می تواند در تولید تبلیغات بهتر موثر باشد. برای مثال داشتن افرادی که به ساخت تیزر عادت دارند از هزینه های خلاقانه جلوگیری می کند.
بیشتر بخوانید: چطور کسب و کار خود را تبلیغ کنیم؟
چگونه یک تبلیغ بهتر بسازیم؟
بهترین تبلیغات زمانی ایجاد می شود که مدیریت بازاریابی مبتنی بر تصمیمات هوشمندانه و عاقلانه باشد. به این ترتیب می توان با شناخت درست بازار، سهم بازار محصول را افزایش داد.
همانطور که مشخص است تبلیغات به بالاترین حد اشباع رسیده و اکنون آغاز روابط اجتماعی است.
همانطور که می بینید، در یک منطقه شهری، تبلیغات متعددی در مترو، ویترین مغازه ها، ایستگاه های اتوبوس، پیامک های تبلیغاتی، اخبار تلویزیونی و غیره وجود دارد که البته هر فرد تنها تعداد مشخصی از آنها را در یک روز یادآوری می بیند.
در گذشته موثرترین راه برای معرفی برند تبلیغات بود. اما امروزه به دلیل افزایش تعداد تبلیغات آزار دهنده شده است. انگیزه مردم نسبت به برندها در حال کاهش است.
در کمپین های ارتقای فروش نیز همین وضعیت وجود دارد که با استفاده از جوایز و مشوق های کوتاه مدت سعی در افزایش فروش موقت دارند. تاکنون این طرح تبلیغاتی به باج تبدیل شده است.
اما واضح است که مردم نسبت به تبلیغات کم توجه و اغلب بی تفاوت می شوند و از سوی دیگر هزینه های تبلیغات با وجود کاهش اثربخشی آنها بسیار گران می شود
. آیا می توان با بهترین تبلیغات تفاوت ایجاد کرد؟ بهترین تبلیغات نتایج مطالعه روی چندین مخاطب نشان می دهد که یکی از دلایل بی اعتمادی مخاطبین، ناهماهنگی گفتار و اقدامات برند است.
همانطور که گفته شد، شرکت ها باید واقع بین باشند و تصوری را که وعده داده اند ارائه دهند. اغلب مدیر بازاریابی فقط در دنیای تبلیغات غم انگیز است و در نتیجه اعتبار خود را از دست داده است.
بهینه سازی تبلیغات بخشی از ابزار بازاریابی هر کسب و کار بزرگ یا کوچک برای تعیین موثرترین ترکیب تبلیغاتی است. ر چند عامل بر تصمیمات تبلیغاتی مدیریت تاثیر می گذارد که عبارتند از:
1– بازار چگونه و چگونه است:
این عامل به منطقه جغرافیایی بازار، میزان همگرایی بازار و همچنین نوع مشتریان اشاره دارد که جزئیات هر کدام باید مشخص شود..
2– منحنی عمر محصول:
هر محصول یک چرخه عمر دارد و در نتیجه تصمیم گیری در مورد یکپارچه سازی تبلیغات باید با آن سازگار باشد. به عنوان مثال، زمانی که یک محصول جدید عرضه می شود، بهتر است از تبلیغات آموزشی و آگاهی بخشی استفاده کنید. از سوی دیگر، زمانی که محصول در مرحله رشد است، بهترین بازاریابی این است که در جهت تایید باشد
3– ماهیت کالا:
برای عرضه محصولات صنعتی و مصرفی نیز از روش های متفاوت و مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال، در مورد کالاهای مصرفی مختلط، تبلیغات می تواند بر نکاتی مانند روحیه، نحوه خرید و ویژگی های محصول تأثیر بگذارد، اما فروش حضوری در محصولات صنعتی بیشتر است.
بیشتر بخوانید: لیست بک لینک رایگان [ مجموعه کامل سایت ها ]
عواقب ایجاد تبلیغات مناسب
اگر یک مدیر کسب و کار یا مدیر برند می خواهد که تبلیغاتش بیشترین نتیجه را داشته باشد، ابتدا باید مشخص کند که مخاطبان هدف او چه کسانی هستند و سپس رسانه ای را انتخاب کند که به آسان ترین راه به برند کمک کند تا به آن مخاطب برسد.
به عنوان مثال، تبلیغات از طریق رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، سایت های خبری آنلاین مانند Train برای نوجوانان و جوانان بسیار موثر است، در حالی که برای میانسالان و سالمندان رسانه های سنتی مانند روزنامه، تلویزیون، رادیو و بیلبوردها موثرتر هستند.
در نتیجه هر نوع رسانه مخاطب خاص خود را دارد. برندها باید تعیین کنند که چه کسی محصول یا خدمات آنها را میخرد و سپس رسانه مناسب را انتخاب کند.
البته در کشور ما تقسیم بندی رسانه ها متفاوت است به این معنا که برخی رسانه ها مخاطب عام و برخی دیگر مخاطبان تخصصی دارند. مثلاً تبلیغات تلویزیونی یا محیطی به عنوان رسانه عمومی وارد می شود. بازاریابان با توجه به شرایط بازار، ماهیت محصول و وضعیت شرکت ها می توانند به چهار روش تبلیغ کنند.
1- ارائه اطلاعات مفید در تبلیغات: مخاطبان دوست دارند در تبلیغات تبلیغ کنند تا اطلاعاتی در مورد عملکرد محصول در زندگی روزمره خود نشان دهند. اگر تبلیغ به مشتری کمک کند تا بفهمد “چگونه” محصول به آن کمک می کند و “چرا” باید آن محصول یا خدمات را بخرد، آنگاه تبلیغ یک تبلیغ مفید و موثر خواهد بود.
2 درخواست/کلمات بصری: مصرف کنندگان همیشه می خواهند از خرید احساس خوبی داشته باشند، بنابراین یک تبلیغ موفق، تصویری از زندگی خوب ایجاد شده برای مصرف کننده پس از خرید محصول را به تصویر می کشد.
3- ارتباط مخاطب: مدیران کسب و کار می دانند که مخاطب نمی خواهد وقت خود را صرف تبلیغاتی کند که ربطی به آنها ندارد. زیرا این نوع تبلیغات آنها را آزار می دهد. بنابراین تعیین مخاطب هدف و نحوه دستیابی به آنها از طریق تبلیغات یک تصمیم استراتژیک است.
4- جاذبه عاطفی: تبلیغات باید با ایجاد احساسات، مصرف کنندگان را به کالا یا خدمات بخواهد. این بدان معنی است که استفاده از تصاویر و کلمات مختلف در تبلیغات می تواند احساساتی مانند دلتنگی، غم و شادی را برانگیزد.
بنابراین شرکت های بزرگ (مخصوصا در کشورهای خارجی) از افراد و ستاره های معروف در تبلیغات استفاده می کنند تا ظاهری زیبا داشته باشند و در نتیجه فروش بیشتری داشته باشند.
انتخاب این بلندگوهای برند بر اساس جذابیت آنها برای بازار هدف است. از جمله این تبلیغات در کشور می توان به حضور قهرمان المپیک در تبلیغات آب معدنی اشاره کرد.
اکثر تبلیغات ایرانی به دلیل نبود تیم کاری منسجم، بسیار ضعیف نوشته و بررسی می شوند. تبلیغات به تحقیقات بازاریابی بسیار دقیق نیاز دارد و به تیم کاری متشکل از چندین متخصص نیاز دارد.
اما در ایران شاهد آن هستیم که در نتیجه حذف محصولات از چرخه رقابتی به دلیل هزینه های گزاف در این بخش، نتیجه ای حاصل نشده است!،
تبلیغ مبتنی بر یک ایده خوب تنها در صورتی موفق خواهد بود که بتواند در آن اکران شود. یک رسانه واحد، در غیر این صورت خطر زیادی برای عدم موفقیت در قضاوت دارد.
بیشتر بخوانید: سفارش طراحی سایت ارزان و فوری
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم مشاوره تبلیغات و بازاریابی را به شما بدهیم و راهکار هایی را به شما اموزش دهیم تا با بهره گیری از انها فروش خودرا افزایش دهید و رونقی به کسب و کار خود بدهید امیدواریم برایتان مفید بوده باشد.
-
مشاوره خرید استارلینک اولین قدم490,000 تومان
-
کتاب 5 روش برای کسب درآمد اینترنتی در سال 140129,000 تومان
-
دفتر برنامه ریزی سالانه و پلنر ماهانه،هفتگی و روزانه [ شیک و ارزان ]محصول تخفیف خورده94,000 تومان