نوشتن رزومه کاری حرفه ای برای استخدام و فریلنسری + فایل نمونه رزومه

?>

نوشتن رزومه کاری حرفه‌ای و اصولی نیازمند توجه بسیار زیادی است که در این مقاله نکات لازم به صورت گام به گام برای شما آموزش داده خواهد شد. اگر به دنبال کار هستید و می خواهید در یک شرکت معتبر استخدام شوید. اولین کاری که برای درخواست آن شغل باید انجام دهید این است که معرفی نامه خود را به شرکت ارسال کنید. یا در واقع باید رزومه خود را برای آن شغل بنویسید.

در واقع با ارسال معرفی نامه به کارفرما سعی می کنید اطلاعات دقیقی از شخصیت، تحصیلات و سوابق کاری خود در اختیار کارفرما قرار دهید. درست است که برای ساخت رزومه از چارچوب و قالب خاصی استفاده می شود، اما نحوه نوشتن رزومه سلیقه ای است. مطمئنا هر چه رزومه شما زیباتر باشد و جزئیات بیشتری در مورد رزومه شما ارائه دهد. تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

در این مقاله قصد داریم نکات مهم در مورد نحوه نوشتن رزومه حرفه ای را به شما آموزش دهیم. بنابراین اگر قصد تهیه یک رزومه حرفه ای و جامع را دارید پیشنهاد می کنیم قبل از هر اقدامی با ما همراه باشید.

برای سایت خود سفارش تولید محتوا متنی را از صفحه مشخص شده ثبت کنید!

رزومه چیست؟

رزومه مدرکی است که حاوی سوابق تحصیلی، شغلی و پیشرفت یک فرد است. که معمولا برای درخواست موقعیت شغلی ارسال می شود. یک رزومه خوب اطلاعات و تجربیات شما را به بهترین شکل ممکن به کارفرما منتقل می کند. در واقع رزومه یک سند بازاریابی است که از طریق آن باید خود را بازاریابی کنید.

در این سند شما باید مهارت ها، توانایی ها، شایستگی ها و تجربیات خود را به کارفرما بفروشید. بنابراین هرچه بهتر خودتان را معرفی کنید، تصمیم گیری برای کارفرما آسان تر خواهد بود.

یک رزومه حرفه ای باید طوری طراحی شود که اطلاعات مربوط به شغل و ویژگی های شخصی شما را برجسته کرده و نقاط ضعف شما را پوشش دهد. خوب است از همان ابتدا بدانید که هیچ راهی مطلق برای ساخت رزومه وجود ندارد. رزومه سندی است که متعلق به شماست و شما حق دارید آن را به دلخواه خود تزئین کنید.

رزومه را می تواند بر روی کاغذ، یک فایل PDF، یک صفحه از یک وب سایت شخصی یا حتی یک تی شرت چاپ کرد (اگر کارفرمای شما به خلاقیت اهمیت می دهد).

سایت معتبری برای ساخت خودکار رزومه برایتان لینک شده است که میتوانید از طریق آن رزومه آنلاین و رایگان خود را بسازید.

https://www.resume.com

با این حال، یک رزومه حرفه ای باید شامل موارد خاصی باشد. در واقع کارفرما انتظار دارد با دیدن رزومه اطلاعات مفیدی به دست آورید. رزومه شما (که گاهی اوقات “CV” نامیده می شود) مهمترین ابزار برای درخواست شغل است.

مهم نیست که چقدر واجد شرایط هستید یا چقدر با تجربه هستید، اگر رزومه شما ضعیف است. یا نمی توانید آن را بنویسید، می توانید مشاغل مورد نظر خود را پیدا کنید یا حتی مصاحبه کنید و از دست بدهید.

برای معرفی خودتان میتوانید رپورتاژ آگهی نیز منتشر کنی. از صفحه سفارش تولید محتوا رپورتاژ آگهی استفاده کنید.

طول رزومه چقدر باید باشد؟

یک رزومه استاندارد معمولاً بیش از دو برگه A4 نیست. یک رزومه استاندارد معمولا حاوی اطلاعات مهمی در مورد سوابق کاری شما است و به جزئیات زیاد نمی‌پردازد. برای درک طول یک رزومه، ابتدا باید تفاوت بین رزومه و رزومه را بدانیم. رزومه معمولاً یک یا دو صفحه است و اطلاعات شغلی و تحصیلی شما را خلاصه می کند.

کارجو باید رزومه خود را برای هر موقعیت شغلی تطبیق دهد. در رزومه، لازم نیست همه چیز را به ترتیب زمانی بنویسید. همچنین، رزومه نباید تمام سابقه کاری شما را منعکس کند.

از طرفی مفهومی به نام CV وجود دارد. CV (مخفف Curriculum Vitae) یک سند دو یا چند صفحه ای است. که اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای شغلی جوینده کار را شرح می دهد.

همچنین هنگام نوشتن رزومه، سوابق تحصیلی و موفقیت های شخصی مانند مقالات و کتاب های منتشر شده، افتخارات و جوایز ذکر شود. رزومه معمولاً باید به ترتیب زمانی نوشته شود.

انجام این کار به کارفرما دید بهتری از مسیر شغلی شما می دهد. رزومه  ثابت است و برای موقعیت های شغلی مختلف تغییر نمی کند. اگر تعداد صفحات زیادی در رزومه خود دارید، می توانید با انتخاب فونت مناسب، استفاده از جداول و نشانه گذاری تعداد صفحات را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

انواع رزومه کاری

رزومه کاری رایج ترین مدلی است که ما از یک رزومه می شناسیم. معمولاً حاوی اطلاعات کاملی در مورد تجربه کاری، مهارت ها، صلاحیت ها، توانایی ها، دستاوردها و همچنین تاریخچه فرد است. این مدل رزومه را می توان کامل ترین نوع رزومه نامید. چرا که به اندازه رزومه تحصیلی سابقه کاری کمی ندارد و مانند رزومه تحصیلی فقط محدود به دیپلم می باشد. در ادامه انواع رزومه شرح داده شده است.

برای تولید محتوا در زبان چینی از خدمت سفارش تولید محتوا چینی استفاده کنید.

رزومه کاری زمانی معکوس

رزومه معکوس رایج ترین نوع رزومه است و اغلب توسط کارفرمایان تایید می شود. در این مدل رزومه باید سوابق تحصیلی و مهارتی خود را از ابتدا تا انتها لیست کنید. به عبارتی آخرین مدرک تحصیلی و وضعیت کاری خود را در ابتدای رزومه وارد کرده و به ترتیب به عقب برگردید.

پیشرفت کاری متقاضی در این مدل رزومه مشخص است. اما اگر دچار وقفه شغلی و تغییر مداوم شغل هستید، از دید کارفرما پنهان نمی ماند و این تنها ایراد این نوع رزومه است.

رزومه کاری تحت قابلیت ها

در رزومه تحت صلاحیت ها، مهارت های مربوط به موقعیت شغلی در اولویت قرار گرفته و موضوعات مربوط به سوابق تحصیلی و مدرک آنچنانی مهم نیست. این مدل رزومه برای جویندگان کار مناسب است. که سوابق تحصیلی و حرفه ای آنها با شغل مورد نظر مرتبط نیست و یا می خواهند در زمینه جدیدی فعالیت کنند.

زمانی

در این نوع رزومه، تاریخچه شغلی خود را بر اساس تاریخ می نویسید. در این رزومه معمولا آخرین سوابق شغلی در ابتدای رزومه نوشته می شود. تهیه رزومه زمانی ساده ترین و رایج ترین راه برای تهیه رزومه است. رزومه هایی که به ترتیب زمانی نوشته می شوند معمولاً مفصل، قابل فهم و بیوگرافی هستند. همچنین برای دانش آموزانی که تجربه کاری خوب دارند بسیار مفید است.

عملکردی

این نوع رزومه ها معمولا برای موقعیت های شغلی خاصی ایجاد می شوند. در این نوع رزومه، کارجو سعی می کند تنها بر مهارت ها و سوابق مرتبط با موقعیت شغلی فعلی تمرکز کند. این نوع رزومه برای موقعیت های شغلی مدیریتی بسیار مفید است.

ترکیبی

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع رزومه ترکیبی از هر دو نوع زمانی و کاربردی است. این معمولاً به این معنی است که در این نوع رزومه هم تجربه کاری باید بسیار قوی و کامل باشد و هم مهارت ها باید کامل باشد.

هدفمند

یک رزومه هدفمند می تواند به موقع، اعمال یا ترکیبی باشد. اما به طور خاص برای موقعیتی که برای آن درخواست می کنید هدف گذاری شده است. بخش های سابقه کار، مهارت ها و تحصیلات با توجه به کلیدواژه های شرح شغل تکمیل می شود. رزومه های هدفمند به ویژه در هنگام درخواست آنلاین مفید هستند. زمانی که رزومه ها با ابزارهای آنلاین بررسی شوند عالی عمل خواهند کرد.

تولید محتوا به زبان فرانسه هم توسط تیم تولید محتوا هادی عظیمی د صفحه سفارش تولید محتوا به زبان فرانسه ارائه میشود.

رزومه کاری حرفه ای شامل چه اطلاعاتی است؟

یکی از سوالاتی که برای جویندگان کار (به ویژه جویندگان کار تازه فارغ التحصیل شده است) این است که رزومه باید حاوی چه اطلاعاتی باشد. در ادامه خواهیم دید که یک رزومه حرفه ای باید حاوی چه اطلاعاتی باشد.

الگوی مناسب

هدف از رزومه باید این باشد که ارزش های خود را به کارفرما در قالب درست ثابت کنید. نقطه شروع نوشتن رزومه کاری کجاست؟ شما باید رزومه خود را طوری بنویسید که توانایی های شما را به خوبی نشان دهد.

  • به دنبال الگویی برای رزومه خود باشید که به وضوح تمام مهارت ها، نقاط قوت و تجربیات شما را نشان دهد.
  • اطلاعات تماس خود را به برگه رزومه اضافه کنید.
  • رزومه خود را به بخش های زیر تقسیم کنید:
  • سربرگ با اطلاعات تماس
  • خلاصه ای از خودتان (درباره من) و هدف شغلی شما
  • تجربه کاری
  • تحصیلات
  • مهارت ها
  • بخش های اضافی (گواهینامه ها، مدارک تحصیلی غیر دانشگاهی، سایر اولویت ها، پروژه ها و موارد مشابه)
  • هنگام طراحی رزومه، از فضای سفید به خوبی استفاده کنید، طرحی چشم نواز برای رزومه خود انتخاب کنید و از فونت های خوانا برای نوشتن استفاده کنید.
  • اگر تجربه کاری زیادی دارید پیشنهاد می کنیم دو صفحه رزومه برای خود در نظر بگیرید. در غیر این صورت، رزومه های تک صفحه ای بسیار حرفه ای تر به نظر می رسند.
  • در نهایت رزومه خود را با فرمت PDF ذخیره کنید تا شکل و ظاهر خود را حفظ کرده و تغییر شکل ندهد. رزومه ها در ورد و فرمت های دیگر در برخی سیستم ها به هم ریخته نمایش داده می شوند.

اطلاعات شخصی در رزومه کاری

اطلاعات شخصی معمولاً شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد و شماره تماس (تلفن ثابت و همراه) است. در گذشته به دلیل مسائل حرفه ای از افزودن عکس به رزومه خودداری می کردند. چون در صورت موجود بودن عکس، رد درخواست کارجو بر اساس سن، جنسیت یا رنگ پوست آسانتر می شود.

مثلا در آمریکا و انگلستان از عکس رزومه معمولا استفاده نمی شود. اما در کشورهایی مانند فرانسه، بلژیک و آلمان مشکلی وجود ندارد. اما امروزه با گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی مانند لینکدین، استفاده از عکس در رزومه اختیاری شده است. اگر از عکسی در رزومه خود استفاده می کنید، عکس شما باید تا شانه باشد و بهتر است به آن لبخند بزنید.

خلاصه یا هدف رزومه کاری

پس از ارسال اطلاعات شخصی، البته می توانید خود و هدف رزومه خود را بهتر توصیف کنید. به دنبال جملات کوتاهی باشید که در عین کوتاه بودن، بتوانند شما و هدفتان را به بهترین شکل بیان کنند.

برای کسانی که تجربه کاری کمی دارند، مانند فارغ التحصیلان دانشگاه، این می تواند بسیار مهم باشد. خلاصه رزومه بیانیه کوتاهی است که تجربه کاری و مهارت های مرتبط با آن موقعیت شغلی را توصیف می کند.

تحصیلات

باید در رزومه خود رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید ذکر کنید. اگر مدارک دیگری دارید بهتر است نام ببرید.

تجربه کاری

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام نوشتن رزومه باید در نظر داشته باشید استفاده از کلماتی است. که شما را به عنوان یک فرد فعال توصیف می کند. به عنوان مثال، کلماتی مانند برنامه ریزی، توسعه و هماهنگی می توانند حس خوبی را به کارفرما منتقل کنند. هنگام نوشتن یک حرفه، سعی کنید روی کار گروهی تمرکز کنید. حتی اگر سابقه کاری شما مربوط به کار در رستوران یا کافی شاپ باشد، بهتر است.

به جای نوشتن عبارات کلیشه ای، از تجربیاتی که در هنگام خدمت رسانی به مشتریان یا مدیریت اعتراضات مشتریان دارید، بنویسید. تلاش کنید مهارت های خود را بر اساس نوع شغلی که در نظر دارید طبقه بندی کنید.. به عنوان مثال، یک شغل مرتبط با امور مالی نیاز به مهارت های تحلیلی و آماری دارد. در حالی که یک شغل مرتبط با بازاریابی به مهارتی مانند مذاکره نیاز دارد.

همچنین تولید محتوا به زبان انگلیسی برای انواع رزومه، سایت، وبلاگ و… در صفحه سفارش تولید محتوا انگلیسی ارائه میشود.

تسلط به زبان های مختلف را به رزومه خود بیاورید

درج این مورد در رزومه الزامی نیست، اما اگر می خواهید در یک محیط بین المللی کار کنید، ذکر تسلط به زبان های مختلف در رزومه می تواند برای شما مفید باشد.

علایق و دستاوردها

توضیحات مربوط به این بخش باید کوتاه و مختصر باشد. هر چه سن شما بالاتر می رود، اولویت ها و علایق شما در رزومه کوتاه تر و مهم تر می شوند. از کلماتی چون ” معاشرت با دیگر دوستان ” به کار نبرید. همچنین ایده خوبی است که از نشانه گذاری و نقاط پیچ برای دسته بندی علایق خود برای سازماندهی بصری رزومه خود استفاده کنید. مثلا: ورزش ها و خلاقیت

یکی از مواردی که کارفرمایان در رزومه شما به آن توجه می کنند، نوع علایق و سرگرمی های شماست. پیشنهاد می کنیم روی فعالیت های گروهی تمرکز کنید. برای مثال، اگر بیشتر سرگرمی‌های موجود در رزومه شما کار شخصی باشد (مانند مطالعه، تماشای تلویزیون یا جمع‌آوری تمبر)، شما به عنوان فردی گوشه نشین شناخته می‌شوید، که قادر به برقراری ارتباط با دیگران نیست.

همچنین سعی کنید در رزومه خود علایق و سرگرمی های متنوعی داشته باشید. به عنوان مثال، اگر همه سرگرمی های شما در مورد ورزش باشد. از کارفرما پرسیده می شود که چگونه با مشتری یا شریکی که به ورزش علاقه ای ندارد ارتباط برقرار می کنید.

اگر سرگرمی های غیرعادی دارید، آنها را در رزومه خود بگنجانید، این امر توجه کارفرما را به خود جلب می کند. به عنوان مثال، موج سواری یا اسکی از جمله سرگرمی هایی است که نشان می دهد. در شرایط سخت به توانایی های خود متکی هستید. شما باید هر نوع سرگرمی و علایق مرتبط با شغل خود را در رزومه خود بگنجانید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید به عنوان روزنامه نگار فعالیت کنید، بهتر است علاقه خود را به وبلاگ نویسی اعلام کنید.

مهارت ها

مهارت های اساسی که یک کارفرما انتظار دارد در رزومه شما ببیند عبارتند از:

  • تسلط به زبان غیر فارسی (مانند انگلیسی)
  • توانایی کار با نرم افزارهای Microsoft Office مانند Word، Excel، Powerpoint و …
  • امکان جستجو در اینترنت
  • تسلط بر ابزارهای آنلاین مرتبط با شغل

اگر یک جویای کار با تجربه هستید یا مهارت های مرتبط با شغل دارید، نوشتن رزومه مبتنی بر مهارت می تواند روند استخدام شما را تسریع کند. همچنین، برای شناسایی نقاط قوت خود در رزومه خود، یک تست MBTI بدهید و لیستی از کارهایی که می توانید برای به دست آوردن نقاط قوت خود انجام دهید و از آنها در رزومه خود استفاده کنید، تهیه کنید.

درج عکس هنگام نوشتن رزومه کاری

می توان گفت که هنوز پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد، این به نحوه نگارش رزومه و محل ارسال رزومه برای درخواست کار مربوط می شود. اگر برای یک شرکت تبلیغاتی استخدام می‌کنید. می‌توانید با لبخند یا لباس غیررسمی، عکسی را که جدی‌تر است به پرونده خود پیوست کنید.

اما اگر قصد استخدام در یکی از شعب بانک را دارید باید عکسی مطابق با قوانین و شرایط کاری آنها در رزومه خود قرار دهید. یک عکس رزومه می تواند خلاقانه باشد و با توجه به شرایط شغلی خاصی که دنبال می کنید انتخاب شود. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند از عکس رزومه خود بیشترین بهره را ببرید.

با توجه به موارد فوق، ممکن است ترجیح دهید عکس خود را در رزومه خود وارد نکنید. اما راه حل های زیر می توانند جایگزین باشند:

  • لینک پروفایل کاربری را در لینکدین ارائه دهید
  • یک عکس را به پروفایل ایمیل خود ضمیمه کنید
  • درخواست کار را از طریق پلتفرم های کاریابی ارسال کنید و عکس ها را در آنها ارسال کنید

اگرچه انتخاب هر فرد برای هر شغل باید بر اساس توانایی های او باشد، اما در برخی از مشاغل ظاهر افراد تاثیر زیادی در روند کاری آن ها دارد. به عنوان مثال افرادی که برای نمونه گیری، بازدید از محصول و فروش حضوری انتخاب می شوند. علاوه بر توانایی فروش و معرفی محصول، باید از مهارت هایی مانند مهارت های ارتباطی نیز برخوردار باشند.

ظاهر این افراد روی کار آنها تاثیر می گذارد و کارفرما ترجیح می دهد فردی را انتخاب کند. که علاوه بر مهارت در فروش، ظاهر زیبایی داشته باشد. این افراد هنگام نوشتن رزومه می توانند از راه حل های ارائه شده برای تمایز نحوه نوشتن رزومه حرفه ای استفاده کنند.

برای فروشگاه خود نیز میتوانید در صفحه سفارش تولید محتوا سایت فروشگاهی تولید محتوا را سفارش دهید.

بهترین مکان برای قرار دادن عکس در رزومه کاری کجاست؟

اگر فکر می کنید به عکس نیاز دارید، باید بدانید که بهترین مکان برای قرار دادن عکس، نوشتن رزومه بالای رزومه و در کنار اطلاعات شخصی شماست. اما در نظر داشته باشید که برای نوشتن رزومه مناسب، عکس شما باید به عنوان یکی از دستاوردهای کاری شما عمل کند. وضعیت را برای شما بهبود بخشد. اگر این اتفاق نیفتاد، از قرار دادن عکس در رزومه خودداری کنید.

ترفند های نوشتن رزومه کاری حرفه ای

هنگام نوشتن رزومه از کلمات کلیدی در رشته خود و از کلمات فنی جذاب استفاده کنید، اما زیاده روی نکنید. توصیف مشاغل قبلی تأثیر زیادی بر نحوه ساخت رزومه شما داشته است. باید شامل عناوین و برنامه هایی باشد که داشتید، ابزارهای مورد استفاده، خدمات صنعتی، توسعه محصول، خدمات ارائه شده، مهارت های بهبود یافته و کسب شده. به طور مثال، این موارد و توضیحات در مورد نحوه نوشتن رزومه کاری برای شرکت می تواند.

شامل زبان های برنامه نویسی برای برنامه نویسان یا نوع وسیله نقلیه برای راننده، یا قوانین و چارچوب صنعتی برای وکلا باشد. اما باید مراقب باشید که از جملات اغراق آمیز که نشان دهنده ویژگی های خاص شما نیست استفاده نکنید.

رزومه خود را با شغل خوبی که بتوانید از عهده آن برآیید و از آن لذت ببرید، مطابقت دهید

نحوه نوشتن یک رزومه باید به گونه ای باشد که با نقش و جزئیات خاص مطابقت داشته باشد. که شما مناسب ترین فرد برای موقعیت شغلی پیشنهادی هستید. رزومه ای از تمام مهارت ها و تجربیات مربوط به شغل مورد علاقه خود که برای آن درخواست می کنید، تهیه کنید.

از یک قالب به روز و حرفه ای استفاده کنید

یک الگوی رزومه چشم نواز انتخاب کنید. این روش رزومه نویسی می تواند توجه شما را به جزئیات نشان دهد. اما بیشتر به ویژگی های بصری آن توجه کنید تا کیفیت محتوا.

اطمینان حاصل کنید که رزومه شما به درستی و به راحتی قابل خواندن است

کارشناسان منابع انسانی اشتباهات املایی و محتوایی در نوشتن رزومه را با تنبلی یکی می دانند. از زبان نوشتاری مناسب و کلماتی که بر کارفرما تأثیر می گذارد استفاده کنید. 58 درصد از کارفرمایان معتقدند که غلط املایی و املایی در رزومه یکی از بزرگترین اشتباهات در رزومه نویسی است. این شیوه نوشتن رزومه باعث می شود شانس خود را از دست بدهید.

از هدرها استفاده کنید و به سبک داستان سرایی بنویسید

رزومه ای با جملات واضح، جذاب و جذاب بنویسید که بتواند به طور موثر شما را شناسایی کند و در موقعیت شغلی شما قرار دهد. فقط از صفت خودداری کنید و به جای آن از یک سبک داستان سرایی استفاده کنید. که شما را معرفی می کند و توضیح می دهد. که چرا واجد شرایط این شغل هستید. مردم با داستان های خوب قوی تر ارتباط برقرار می کنند.

حرفه ای باشید

اطلاعات منفی در مورد کارفرمایان قبلی خود ننویسید، زیرا نحوه نوشتن رزومه برای استخدام تأثیر زیادی بر دیدگاه کارفرمای شما نسبت به شما دارد. همچنین به بحث های خیلی شخصی یا مسائل نا مرتبط اشاره نکنید. فقط در مورد مسیر شغلی خود حقیقت را بگویید.

هرگز دروغ نگویید

حتی اگر بتوانید به نوعی با ادعای نادرست در رزومه و رزومه خود وارد یک شغل شوید، در شروع کار با مشکل جدی مواجه خواهید شد. اگر مهارت ها یا تجربیات خاصی در نوشتن رزومه خود دارید، مطمئن شوید که کارفرمای شما از شما انتظار دارد که این مهارت ها را نشان دهید.

اما اگر نتوانید کاری را که در رزومه مدعی هستید انجام دهید، مشخص است که به زودی اخراج خواهید شد. دروغ گفتن در رزومه نه تنها باعث از دست دادن شغل رویایی تان می شود، بلکه به جستجوی شغل و برند شخصی شما نیز آسیب می رساند.

از قالب مناسب استفاده کنید

می توانید از فرمت مناسب در نحوه نگارش رزومه خود استفاده کنید تا بتوانید دستاوردها و شایستگی های خود را برجسته کنید. تا افراد بتوانند رزومه شما را بررسی کنند. بر اساس این قالب، در یک پاراگراف کوتاه و مفید، نقشه های کلی، مسئولیت ها و سوابق خود را بنویسید. با علامت های بولت تیتر بزنید.

مراقب باشید که املایی یا جملات مبهم را اشتباه ننویسید. بخش های مختلف ویژگی ها و شایستگی های خود را تقسیم کنید. برای مثال می توانید گواهینامه های حرفه ای خود را از افتخارات جدا کنید.

بخش های رزومه را جدا کنید

گزینه های پررنگ و مورب ایده خوبی برای نوشتن رزومه هستند زیرا باعث می شوند. خواننده به قسمت های مهم رزومه شما توجه کند و بررسی بخش های مختلف را برای ارزیابی کننده رزومه آسان تر می کند. به عنوان مثال، اگر تجربه کاری شما شامل پنج مورد است. برای شرکت های مختلفی کار کرده اید، از این نمادها برای شناسایی کلمات کلیدی استفاده کنید. این به شما کمک می کند از فضای صفحه رزومه خود نهایت استفاده را ببرید.

به یاد داشته باشید که فقط در صورتی که به تازگی فارغ التحصیل شده اید یا تجربه کاری زیادی ندارید، رزومه یک صفحه ای بنویسید. رزومه های خوب معمولا از دو تا سه صفحه با جزئیات کامل تشکیل شده است.

هنگام نوشتن رزومه از اعداد و علائم استفاده کنید

سعی کنید به جای حروف از کلمات و اعداد کوتاه استفاده کنید. استفاده از اعداد توجه بیشتری را به رزومه شما جلب می کند. اگر در صنعت و حرفه ای هستید. که مخفف آن رایج شده است، سعی کنید از این کلمات استفاده کنید.

از استفاده از اشکال، آرم و گرافیک خاص خودداری کنید

امروزه روش نوشتن رزومه به صورت الکترونیکی است. هر چقدر هم که طراحی فایل شما ساده و مرتب باشد، برای خواننده خسته کننده نخواهد بود. بنابراین سعی کنید در صورت عدم نیاز از اشکال و لوگوهای گرافیکی استفاده نکنید. نوشتن مطالب بسیار مهم است، سعی کنید از رزومه دیگران کلمات جدید و غیر تکراری بنویسید. همچنین از فونت های ساده و رایج استفاده کنید.

نوشتن رزومه کاری حرفه‌ای مرتبط با صنعت و حرفه خود

قالب و سبک نوشتن رزومه شما باید متناسب با حرفه شما باشد. به عنوان مثال، زمانی که می خواهید برای شغلی به عنوان دستیار حسابدار یا کارشناس مالی درخواست دهید. رزومه شما باید با رزومه شخصی شغلی مانند طراح وب و فروشنده متفاوت باشد. پس از کلمات مرتبط با حرفه و صنعت خود استفاده کنید.

 مراجع در رزومه

بسیاری از کارفرمایان هنگام مطالعه رزومه شما صحت رزومه شما را بررسی نمی کنند. بنابراین در صورت کمبود جا در رزومه می توانید این قسمت را حذف کرده و در صورت درخواست شماره تماس کارفرمایان قبلی خود را در اختیار کارفرمای جدید قرار دهید. معمولاً دو نوع ارجاع در رزومه کافی است: یک معرفی علمی (معرفی استاد راهنما) و یک ارجاع شغلی (معرفی کارفرمای قبلی). همچنین گاهی اوقات به همراه رزومه خود برای کارفرمای خود نامه ارسال کنید.

ویژگی های یک نوشتن رزومه کاری حرفه‌ای چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، هیچ راه یکسانی برای نوشتن رزومه وجود ندارد، اما برای بهترین نتیجه، توصیه می کنیم هنگام نوشتن رزومه نکات زیر را رعایت کنید:

  • رزومه شما باید با در نظر گرفتن یک موقعیت شغلی خاص نوشته شود تا مهارت های شما بیشترین ارتباط را با شرایط شغلی آن شغل داشته باشد.
  • بخش رزومه شما باید ساختاری منطقی داشته باشد تا به راحتی قابل خواندن و درک باشد
  • رزومه حرفه ای باید کوتاه و مختصر و در عین حال حاوی اطلاعات مفید باشد
  • محتوای رزومه شما نباید دارای غلط املایی و گرامری باشد
  • نوع قلم و اندازه رزومه باید خوانا باشد
  • نوشتن رزومه حرفه ای قطعا سخت و زمان بر است. با این حال، داشتن یک رزومه خوب اولین قدم برای رسیدن به یک شغل رویایی است.
  • به طور خلاصه، رزومه حرفه ای رزومه ای است که بتواند به سرعت توجه کارفرما را به خود جلب کند و او را مجاب کند تا با کارجو تماس بگیرد.

سخن پایانی

اگر رزومه نویسی را غیرممکن می دانید، اصلا نگران نباشید. در حال حاضر تمامی وب سایت های کاریابی دارای ابزار آنلاین رزومه سازی هستند و آن را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

این ابزارها قالب های رزومه را با فیلدهای مورد نیاز به عنوان فرم در اختیار کاربران قرار می دهند. به این ترتیب کاربران اطلاعات خود را در فرم مورد نظر وارد کرده و رزومه نهایی خود را دانلود می کنند.

4.9/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *